Opetusmateriaalit luokille 3–4
NILA & SANTTE -materiaalit on kehitetty tukemaan vuosiluokkien 3–4 ilmastokasvatusta. Ne keskittyvät kestävän elämäntavan opetteluun sekä arvo-, asenne- ja tunnekasvatukseen. Materiaalien tavoitteena on luoda pohjaa ilmastonmuutoksen syy-seuraussuhteiden ymmärtämiselle lapsen kokemusmaailmaa kunnioittaen.
Alakoulussa ensisijaisen keskeistä ilmastokasvatuksen kannalta on auttaa lasta kehittämään itselleen taidot terveiden ihmissuhteiden ylläpitoon sekä kiintymys luontoon. Lapsen luontosuhteen ja sosiaalisten suhteiden muodostamista tulee tukea, jotta lapsi haluaa kohdella elinympäristöään, itseään ja muita ihmisiä kestävällä tavalla.
Luonto- ja ihmissuhteiden muodostumisen tukemisen lisäksi alakoulussa tulee luoda pohjaa ilmastonmuutoksen systeemiselle ymmärtämiselle: monimutkainen ilmiö jäsentyy järkevämmäksi kokonaisuudeksi, kun ymmärtää syy-seuraus-suhteita ja niiden taustamekanismeja.
NILA & SANTTE -materiaalit
NILA & SANTTE -materiaalit on suunniteltu toteutettavaksi 3.–4. luokalla, mutta niitä voi hyödyntää myös vanhempien oppilaiden kanssa.
NILA & SANTTE -kokonaisuuteen kuuluu ääneen luettava tarina, diaesitys sekä tehtäviä, jotka tukevat lapsen ymmärrystä ilmastonmuutoksesta. NILA & SANTTE -materiaalit auttavat hahmottamaan hiilen kiertoa sekä hiilidioksidin ja muiden kasvihuonekaasujen yhteyttä jokapäiväiseen elämäämme. Tarina lähtee kivihiilikaudelta, kietoutuu nykypäivään ja päätyy tulevaisuuteen.
NILA & SANTTE -materiaalit on suunniteltu toteutettavaksi seitsemän oppitunnin aikana eli se soveltuu hyvin myös monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi.
Materiaalien tavoitteet
NILA & SANTTE -materiaalien avulla oppilas
- oppii ilmastonmuutoksesta ilmiönä: sen syistä, seurauksista ja hillintätoimista
- harjoittelee systeemistä ajattelua
- kehittää luontosuhdettaan ja maailmankuvaansa
- opettelee tunnistamaan ilmastonmuutokseen liittyviä tunteita
- harjoittelee toimimaan yhdessä muiden kanssa kestävien elämäntapojen mukaan
- opettelee ajattelemaan kestävää tulevaisuuden maailmaa
Käyttöohjeet
- Klikkaa itsesi Google Drive -materiaalisivuille alla olevasta linkistä.
- Lue vuosiluokkien ilmastokasvatukseen suunnattu käyttöopas. Löydät käyttöoppaasta muun muassa materiaalin tarkan yhteyden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin.
- Lataa NILA & SANTTE -diaesitykset sekä -tarinatehtävät koneellesi. Voit muokata materiaaleja opetustarpeidesi mukaiseksi, esimerkiksi lisätä mukaan ilmastoaiheisia tehtäviä MAPPAsta.
Luokanopen ilmasto-opas on osa Vihreä lippu -materiaaleja. Vihreä lippu on Suomen suurin kestävän kehityksen ohjelma ja sertifikaatti kasvatusalalle. Vihreää lippua koordinoi Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi ry.
Materiaalit 3–4
NILA & SANTTE -materiaalit on suunnattu alakoulun 3.–4.-luokille. Kasvattaja voi kuitenkin käyttää materiaaleja oman harkintansa mukaan myös muilla vuosiluokilla. Lisäksi, kasvattaja voi omaa ammattitaitoaan hyödyntäen muokata materiaaleja tarpeisiinsa sopivaksi.
Materiaalikokonaisuus koostuu diaesityksestä, siihen kuuluvasta ääneen luettavasta tarinasta ja erilaisista ikäluokalle sopivista tehtävistä. NILA & SANTTE -materiaalien ideana on hahmotella oppilaalle hiilen kiertoa ja hiilidioksidin ja muiden kasvihuonekaasujen yhteyttä jokapäiväiseen elämäämme. Tarina lähtee kivihiilikaudelta, käy nykypäivässä ja päätyy tulevaisuuteen. Tarinan yhteydessä olevat tehtävät liittyvät yleensä nimenomaan tarinaan, mutta tarjolla on myös tehtäviä, jotka voidaan toteuttaa ilman tarinaa.
NILA & SANTTE -materiaalit koostuvat seitsemästä oppituntikokonaisuudesta. Ilmastokasvatuskokonaisuuden keskeinen tavoite on hiilen kierron ja sen yhteyden arkipäivään hahmottamisen lisäksi tutustuttaa 3.–4.-luokkalainen ilmastonmuutoksen ilmiöön, sen syihin, seurauksiin sekä tapoihin hillitä ilmastonmuutosta ottaen huomioon lapsen kokemusmaailman.
Tarinan juoni
Tarina hiilen kierrosta alkaa kuvaamalla Santte-nimisen saniaisen päivää kivihiilikautisessa metsässä. Aikojen saatossa Santte sekä muut metsän ja meren eliöt painuvat maan kerrostumiin muuttuen vähitellen fossiilisiksi polttoaineiksi. Näitä polttoaineita ihminen alkaa sittemmin käyttää energian tuottamiseen.
Tarinan toisessa osassa kerrotaan neljäsluokkalaisen Nilan koulupäivästä ja sen kytkeytymisestä hiilen kiertoon. Nilan luokkaan saapuu kouluvierailija energiayhtiöstä kertomaan energiantuotannosta ja sen ilmastovaikutuksista.
Tarina loppuu siihen, että Nila pohtii ilmastonmuutoksen hillintää ja siihen liittyviä ratkaisuja nyt ja tulevaisuudessa.
NILA & SANTTE -tarinan käsittelyn ajallinen jakautuminen:
- Santen päivään kivihiilikaudelta esiteolliseen aikaan (1 oppitunti)
- Nila Nelosluokkalaisen tavalliseen koulupäivään (5 oppituntia)
- Nilan tulevaisuuspäivään (1 oppitunti)
Ilmastokasvatuksen tavoitteet
Vuosiluokkien 3–4 ilmastokasvatuksen tueksi kehitettyjen NILA & SANTTE -materiaalien avulla oppilas oppii
- ilmastonmuutoksesta ilmiönä, sen syistä, seurauksista ja sen hillintätoimista
- syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä
Lisäksi oppilas
- kehittää luontosuhdettaan ja maailmankuvaansa
- opettelee tunnistamaan ilmastonmuutokseen liittyviä tunteita
- opettelee toimimaan yhdessä muiden kanssa kestävien elämäntapojen mukaan
- opettelee ajattelemaan kestävää tulevaisuuden maailmaa
Yhteys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin
Perusopetuksen opetussuunnitelman arvoperustassa ilmastonmuutos on nostettu esille kestävän elämäntavan välttämättömyyden yhteydessä (s. 16), mistä syystä ilmastonmuutoksen käsittely kuuluu myös alakouluun läpileikkaavana teemana. Laaja-alaisen osaamisen tavoite (s. 24) “Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen” (L7) on puolestaan saavutettavissa helposti ilmastokasvatuksen kautta.
Lisäksi NILA & SANTTE -materiaalien avulla voidaan toteuttaa ainakin seuraavia opetussuunnitelman perusteiden vuosiluokkien 3–4 sisältöjä ja tavoitteita:
Ympäristöoppi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet velvoittavat käsittelemään ilmastonmuutosta vuosiluokkien 3–6 ympäristöopin opetuksessa, mikä mainitaan sisältöalueessa S6 Kestävän tulevaisuuden rakentaminen. NILA & SANTTE -materiaalit kattavat useimmat muutkin sisältöalueessa mainitut teemat. Lisäksi materiaalikokonaisuus käsittelee sisältöalueen S5 Luonnon rakenteet, periaatteet ja kiertokulut näkökulmia ottaen esimerkiksi hiilen kiertokulun.
- S6 Kestävän tulevaisuuden rakentaminen (s. 242): Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, ilmastonmuutos ja sen hillitseminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, — sekä ihmiskunnan globaali hyvinvointi nyt ja tulevaisuudessa. Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle, toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan.
- S5 Luonnon rakenteet, periaatteet ja kiertokulut (s. 242): Erilaisten materiaalien ja aineiden avulla tarkastellaan olomuotoja ja aineiden ominaisuuksia. Palaminen, yhteyttäminen ja veden kiertokulku muodostavat pohjan aineen muutosten ja aineen säilymisen periaatteen hahmottamiselle. Lämpötilan mittaamisen, lämpöenergiaan perehtymisen ja energialajien muuntumisen avulla tutustutaan energian säilymisen periaatteeseen. — Tutkitaan eliöiden ja niiden elinympäristöjen sekä ihmisen toiminnan vuorovaikutussuhteita. —
NILA & SANTTE -materiaaleja läpikäymällä voidaan opetuksessa
- “tukea oppilaan ympäristötietoisuuden kehittymistä sekä ohjata oppilasta toimimaan ja vaikuttamaan lähiympäristössään ja -yhteisöissään kestävän kehityksen edistämiseksi ja arvostamaan kestävän kehityksen merkitystä itselle ja maailmalle” (T3, s. 240)
- “ohjata oppilasta tunnistamaan syy-seuraussuhteita –” (T6, s. 240)
- “ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään luonnossa ja rakennetussa ympäristössä” (T9, s. 240)
- “ohjata oppilasta hahmottamaan ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin käsitteiden avulla sekä kehittämään käsiterakenteitaan ennakkokäsityksistä kohti käsitteiden täsmällistä käyttöä” (T12, s. 240)
- “ohjata oppilasta tutkimaan, kuvaamaan ja selittämään kemiallisia ilmiöitä, aineiden ominaisuuksia ja muutoksia sekä rakentamaan perustaa aineen säilymisen periaatteen ymmärtämiselle” (T18, s. 241)
Katsomusaineet
NILA & SANTTE -tarina tukee myös katsomusaineiden opetusta. Tarinan avulla voidaan käsitellä uskonnon opetuksessa sisältöalueen S3 Hyvä elämä teemoja ja “ohjata oppilasta arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta (T10, s. 247)”.
- S3 Hyvä elämä (s. 248): Keskeisiä sisältöjä ovat ihmisarvo, elämän kunnioittaminen ja luonnon vaaliminen. Pohdinnan kohteena ovat oppilaan omat valinnat ja toiminnan taustalla vaikuttavat arvot sekä globaali vastuu. Tärkeitä sisältöjä ovat elämäntaidot, itsetuntemus ja kokonaisvaltainen hyvinvointi.
Elämänkatsomustiedossa materiaalit sopivat sisältöalueen S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus käsittelyyn ja sen avulla voidaan “ohjata oppilasta kantamaan vastuuta itsestä, toisista ihmisistä ja luonnosta (T4, s. 254)” ja “rohkaista oppilasta toimimaan aloitteellisesti ja vastuullisesti omassa ympäristössään (T10, s. 254)”.
S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus (s. 255): — Tutkitaan — luonnon ja ihmisen tulevaisuutta sekä kestävää kehitystä. Harjoitellaan omien näkemysten erittelyä ja perustelemista suhteessa maailmankuvaan ja kestävään tulevaisuuteen.
Suomen kieli ja kirjallisuus
NILA & SANTTE -materiaalien käsittely kattaa opetussuunnitelman perusteiden vuosiluokkien 3-6 suomen kielen ja kirjallisuuden sisältöalueen S2 Tekstien tulkitseminen (s. 163) teemoja. Materiaalien avulla voidaan muun muassa
- “opastaa oppilasta kehittämään monimuotoisten tekstien erittelyn, arvioinnin ja tulkitsemisen taitoja ja laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan sekä edistämään ajattelutaitojaan” (T6, s. 162)
- “ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin” (T7, s. 162)
- “kannustaa oppilasta kehittämään kirjallisuudentuntemusta ja kiinnostustaan lapsille ja nuorille tarkoitettua kirjallisuutta, media- ja muita tekstejä kohtaan, luomalla mahdollisuuksia myönteisiin lukukokemuksiin ja -elämyksiin, tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen, myös monimediaisissa ympäristöissä” (T8, s. 163)
Historia
NILA & SANTTE -tarinassa esitellyt historialliset ajanjaksot eivät sisälly opetussuunnitelman perusteissa määrättyihin vuosiluokkien 4–6 historian sisältöalueisiin. Ilmastokasvatuskokonaisuutta käsittelemällä voidaan kuitenkin
- “auttaa oppilasta hahmottamaan erilaisia tapoja jakaa historia aikakausiin sekä käyttämään niihin liittyviä historiallisia käsitteitä” (T4, s. 257)
- “ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toiminnan motiiveja” (T5, s. 257)
- “harjaannuttaa oppilasta hahmottamaan jatkuvuuksia historiassa” (T8, s. 257)
- “ohjata oppilasta esittämään muutoksille syitä” (T9, s. 257)
- “ohjata oppilasta selittämään ihmisen toimintaa” (T11, s. 257)
Yhteiskuntaoppi
NILA & SANTTE -materiaalien avulla voidaan opetussuunnitelman perusteiden yhteiskuntaopin vuosiluokkien 4–6 tavoitteen T2 (s. 260) mukaisesti “tukea oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin”.