Ilmastokasvatus
Tällä sivulla esitellään ensin yleisesti ilmastokasvatusta, jonka jälkeen keskitytään alakoulussa toteutettavaan ilmastokasvatukseen, siihen liittyviin tavoitteisiin sekä ajankohtaisiin teemoihin. Jokaisen teeman yhteydessä nostetaan esille kiinnostavia linkkejä, joiden kautta kasvattaja voi perehtyä lisää teemoihin. Sivun lopusta löytyy lähdeluettelo sekä tekijätiedot.
Sisällys
- Ilmastokasvatus
- Ilmastokasvatus ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet
- Alakoulun ilmastokasvatus
- Ilmastonmuutos on tieteellinen tosiasia
- Ilmastonmuutosta voidaan hillitä
- Ilmastonmuutos on yhteiskunnallinen ongelma
- Ilmastonmuutos liittyy arvoihin
- Alakoululainenkin voi vaikuttaa
- Tunnekasvatuksen merkitys ilmastoaiheita käsiteltäessä
- Rakennetaan kestävää toimintakulttuuria
- Luontosuhteen vahvistaminen
- Lue lisää ilmastokasvatuksesta
- Lähteet
Ilmastokasvatus
Ilmastokasvatus on yksi ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen sekä ekososiaalisen sivistyksen osa-alue. Sille läheisiä kasvatuksen aloja ovat kansalais-, globaali-, ihmisoikeus-, rauhan-, demokratia-, tulevaisuus- ja mediakasvatus. Ilmastokasvatuksessa ohjataan kestävään elämäntapaan ja aktiiviseen kansalaisuuteen sekä etsitään ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja muutokseen sopeutumiseen.
Tutkimukset puoltavat kestävyyskasvatuksen toteuttamista kaikilla koulutusasteilla 1, 2. Suomi on kansainvälisesti ja kansallisesti sitoutunut edistämään ympäristö- ja kestävyysosaamista kasvatuksen ja koulutuksen keinoin 3.
Ilmastokasvatuksen tarve on viime vuosina lisääntynyt muun muassa seuraavista syistä:
- Ilmastonmuutoksen vaikutukset ilmenevät yhä vahvemmin kaikkialla luonnossa ja yhteiskunnassa, sekä globaalisti että paikallisesti.
- Ilmastonmuutokseen liittyy monia harhakäsityksiä ja ennakkoluuloja. Ilmastonmuutosta koskeva väärä tieto ja sen levittäminen sekä vähättelevät asenteet ovat edelleen todellinen ongelma.
- Ilmastonmuutos on kokonaisvaltainen ja monitieteisesti tutkittava ilmiö, jonka ymmärtäminen edellyttää laaja-alaisen oppimisen valmiuksia. Laaja-alainen oppiminen ei perustu pelkästään käsitteiden määrittelyyn ja muistamiseen, vaan siihen liittyvät muun muassa tulevaisuuden hahmottaminen, ilmiöiden monimutkaisten kytkentöjen ymmärtäminen sekä hankittujen tietojen soveltamistaidot.
- Ilmastonmuutoksen ja muiden ympäristöongelmien juurisyy on luonnonvarojen ylikulutus. Suomalaiset ovat edelleen yksi maailman eniten kuluttavista kansoista. Jos kaikki kuluttaisivat kuten suomalaiset, tarvittaisiin noin neljä maapalloa.
Tutkimukset puoltavat kestävyyskasvatuksen toteuttamista kaikilla koulutusasteilla 1, 2. Suomi on kansainvälisesti ja kansallisesti sitoutunut edistämään ympäristö- ja kestävyysosaamista kasvatuksen ja koulutuksen keinoin 3.
Ilmastokasvatuksen tarve on viime vuosina lisääntynyt muun muassa seuraavista syistä:
- Ilmastonmuutoksen vaikutukset ilmenevät yhä vahvemmin kaikkialla luonnossa ja yhteiskunnassa, sekä globaalisti että paikallisesti.
- Ilmastonmuutokseen liittyy monia harhakäsityksiä ja ennakkoluuloja. Ilmastonmuutosta koskeva väärä tieto ja sen levittäminen sekä vähättelevät asenteet ovat edelleen todellinen ongelma.
- Ilmastonmuutos on kokonaisvaltainen ja monitieteisesti tutkittava ilmiö, jonka ymmärtäminen edellyttää laaja-alaisen oppimisen valmiuksia. Laaja-alainen oppiminen ei perustu pelkästään käsitteiden määrittelyyn ja muistamiseen, vaan siihen liittyvät muun muassa tulevaisuuden hahmottaminen, ilmiöiden monimutkaisten kytkentöjen ymmärtäminen sekä hankittujen tietojen soveltamistaidot.
- Ilmastonmuutoksen ja muiden ympäristöongelmien juurisyy on luonnonvarojen ylikulutus. Suomalaiset ovat edelleen yksi maailman eniten kuluttavista kansoista. Jos kaikki kuluttaisivat kuten suomalaiset, tarvittaisiin noin neljä maapalloa.
Ilmastokasvatus on yksi ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen sekä ekososiaalisen sivistyksen osa-alue. Sille läheisiä kasvatuksen aloja ovat kansalais-, globaali-, ihmisoikeus-, rauhan-, demokratia-, tulevaisuus- ja mediakasvatus. Ilmastokasvatuksessa ohjataan kestävään elämäntapaan ja aktiiviseen kansalaisuuteen sekä etsitään ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja muutokseen sopeutumiseen.
Tutkimukset puoltavat kestävyyskasvatuksen toteuttamista kaikilla koulutusasteilla 1, 2. Suomi on kansainvälisesti ja kansallisesti sitoutunut edistämään ympäristö- ja kestävyysosaamista kasvatuksen ja koulutuksen keinoin 3.
Ilmastokasvatuksen tarve on viime vuosina lisääntynyt muun muassa seuraavista syistä:
Ilmastonmuutoksen ja muiden ympäristöongelmien juurisyy on luonnonvarojen ylikulutus. Suomalaiset ovat edelleen yksi maailman eniten kuluttavista kansoista. Jos kaikki kuluttaisivat kuten suomalaiset, tarvittaisiin noin neljä maapalloa.
Ilmastonmuutoksen vaikutukset ilmenevät yhä vahvemmin kaikkialla luonnossa ja yhteiskunnassa, sekä globaalisti että paikallisesti.
Ilmastonmuutokseen liittyy monia harhakäsityksiä ja ennakkoluuloja. Ilmastonmuutosta koskeva väärä tieto ja sen levittäminen sekä vähättelevät asenteet ovat edelleen todellinen ongelma.
Ilmastonmuutos on kokonaisvaltainen ja monitieteisesti tutkittava ilmiö, jonka ymmärtäminen edellyttää laaja-alaisen oppimisen valmiuksia. Laaja-alainen oppiminen ei perustu pelkästään käsitteiden määrittelyyn ja muistamiseen, vaan siihen liittyvät muun muassa tulevaisuuden hahmottaminen, ilmiöiden monimutkaisten kytkentöjen ymmärtäminen sekä hankittujen tietojen soveltamistaidot.
Ilmastokasvatus ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet
Ilmastonmuutos on vuonna 2016 käyttöönotetuissa perusopetuksen opetussuunnitelmissa nostettu suomalaisen kouluopetuksen sisällöllisiin tavoitteisiin ensimmäistä kertaa. Opetussuunnitelman mukaan perusopetuksen arvopohja perustuu kestävän elämäntavan välttämättömyydelle ja ekososiaalisen sivistyksen ajatukselle (s.16):
“Ihminen on osa luontoa ja täysin riippuvainen ekosysteemien elinvoimaisuudesta. Tämän ymmärtäminen on keskeistä ihmisenä kasvussa. Perusopetuksessa tunnistetaan kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen välttämättömyys, toimitaan sen mukaisesti ja ohjataan oppilaita kestävän elämäntavan omaksumiseen. Kestävän kehityksen ja elämäntavan ulottuvuudet ovat ekologinen ja taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen. Ekososiaalisen sivistyksen johtoajatuksena on luoda elämäntapaa ja kulttuuria, joka vaalii ihmisarvon loukkaamattomuutta, ekosysteemien monimuotoisuutta ja uusiutumiskykyä sekä samalla rakentaa osaamispohjaa luonnonvarojen kestävälle käytölle perustuvalle kiertotaloudelle. Ekososiaalinen sivistys merkitsee ymmärrystä erityisesti ilmastonmuutoksen vakavuudesta sekä pyrkimystä toimia kestävästi.”
Ekososiaalinen sivistys tuo ihmisenä kasvuun ihmistä laajemman näkökulman, jossa ekologiset kysymykset asetetaan ensisijaisiksi. Sivistys on kasvamista ymmärtämään ihmisen riippuvuus muusta luonnosta ja toisista ihmisistä, sekä toimimaan siitä seuraavan vastuun mukaisesti muuta luontoa ja muita ihmisiä kohtaan.
Asioiden välisten vuorovaikutussuhteiden ja keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen sekä kokonaisuuksien hahmottaminen kehittävät systeemisen ja eettisen ajattelun valmiuksia 4. Systeeminen ajattelu on yksi ekososiaalisen sivistyksen ja kestävän elämäntavan rakentamisen avaintaidoista 5 – ja siksi myös osa ilmastokasvatusta.
Alakoulun ilmastokasvatus
Perusopetuksen opetussuunnitelman 4 arvoperustassa ilmastonmuutos on nostettu esille kestävän elämäntavan välttämättömyyden yhteydessä (s. 16), mistä syystä ilmastonmuutoksen käsittely kuuluu myös alakouluun läpileikkaavana teemana. Erikseen ilmastonmuutos mainitaan myös vuosiluokkien 3–6 ympäristöopin sisällöissä (s. 242). Laaja-alaisen osaamisen tavoite (s. 24) “Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen” (L7) on puolestaan saavutettavissa helposti ilmastokasvatuksen kautta.
Alakoulun ilmastokasvatus on erilaista kuin nuorille ja aikuisille suunnattu ilmastokasvatus. Alakoululaiset ovat 6–13 -vuotiaita ja heidän ymmärryksensä ja taitonsa maailman monimutkaisista ilmiöistä ovat vasta kehittymässä. Heille ei siis kannata opetuksessa tarjota samanlaisia sisältöjä kuin nuorille tai aikuisille suunnatussa ilmastokasvatuksessa.
Ilmastokasvatuksen yhtenä tavoitteena on kestävän, ilmastovastuullisen tulevaisuuden rakentaminen. Tämä tulevaisuus vaatii arvoiltaan ja asenteiltaan ilmastovastuullisia ja luontomyönteisiä kansalaisia. Alakouluaika on otollista maaperää arvo- ja asennekasvatuksen toteuttamiseen, sillä alakoululaisia eivät vielä rajoita vanhat, opitut tavat ja asenteet.
Ilmastonmuutos on yhä vahvemmin läsnä jokapäiväisessä elämässämme. Sen seuraukset, kuten myrskyt ja kuivuusjaksot, voimistuvat myös Suomessa. Lisäksi nykyaikana jo alakoululaiset kohtaavat aihepiirin vahvasti keskusteluiden ja median kautta. Alakouluikäinen ei voi välttyä ilmastonmuutokselta, joten vaikka ilmiö onkin monisyinen ja vaikea, on ilmastonmuutosta käsiteltävä jo alakoulussa.
“Perusopetuksen opetussuunnitelman arvoperustassa ilmastonmuutos on nostettu esille kestävän elämäntavan välttämättömyyden yhteydessä.”
Ilmastonmuutoksen etenemisestä huolimatta sitä voidaan hillitä ja siihen täytyy myös sopeutua. Tästä johtuen alakoululaisenkin yhteen arkitaitoon kuuluu jo nyt ja tulee tulevaisuudessa yhä vahvemmin kuulumaan ilmastonmuutoksen kanssa elämisen taidon eli sopeutumisen vahvistaminen.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että oppilaan tarvitsee omaksua kestävään elämäntapaan liittyvyviä tietoja, käytännön taitoja sekä psyykkisiä taitoja, kuten tunnetaitoja, jotta hän osaa sopeutua nyt ja tulevaisuudessa ilmastonmuutoksen maailmaan.
Alakoulun ilmastokasvatuksen tavoitteita ovat (Ratinen, Kinni, Muotka & Sarivaara 2019)
- ilmastonmuutoksen ilmiöön, sen syihin, seurauksiin ja ratkaisuihin tutustuminen
- ajattelun taitojen, kuten kriittisen ajattelun ja syy-seuraus-suhteiden ymmärtämisen kehittäminen
- ilmastovastuullisen identiteetin, asenteiden, arvomaailman ja maailmankuvan muodostumisen tukeminen
- osallistaminen ja motivoiminen toimimaan yhdessä yhteisen ympäristön hyväksi
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja toiminnan harjoitteleminen
- ilmastonmuutokseen liittyvien tunnetaitojen kehittymisen tukeminen ja harjoittaminen
- tulevaisuuskuvien tarkastelu
- realistisen toivon valaminen ja vaaliminen
Alakoulun ilmastokasvatuksen tavoitteet pohjautuvat Sakari Tolppasen, Essi Aarnio-Linnanvuoren, Hannele Cantellin ja Anna Lehtosen vuonna 2017 julkaistuun kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämalliin 6. Mallin esittämiä tavoitteita on tarkennettu alakoulukontekstiin Luokanopen ilmasto-oppaan tekijöiden vuonna 2019 julkaistussa pro gradu -tutkielmassa 7.
Sakari Tolppanen kertoo ilmastokasvatuksen polkupyörämallista (linkki Youtube-videoon)
Ilmastokasvatuksen polkupyörämalli -animaatiovideo (linkki Youtube-videoon)
Ilmastonmuutos on tieteellinen tosiasia
Belspo/Nevens
Ilmastotiede tuntee ilmaston lämpenemistä aiheuttavat mekanismit ja ilmaston tiedetään tällä hetkellä lämpenevän globaalisti. Syynä tähän ovat suurelta osin ihmisen toimet maapallolla. Tutkijat ovat aiheesta lähes poikkeuksellisen yksimielisiä: ilmastonmuutostutkimuksista yli 99 % on yhtä mieltä siitä, että ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttamaa 8. Vaikka laajan yleisön piirissä ilmenee vielä osittain poliittisin tarkoitusperin ja taloudellisin intressein tuotettua ilmastoskeptisyyttä ja -denialismia, on opettajan ja ilmastokasvattajan tarpeetonta ryhtyä aiheeseen liittyvään juupas-eipäs -väittelyyn.
“Ilmastonmuutostutkimuksista yli 99 % on yhtä mieltä siitä, että ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttamaa.”
Kriittinen lukutaito on kuitenkin tärkeää kaikenlaisen ilmastoviestinnän tulkinnassa, mikä myös ilmastoasiaa tärkeänä pitävän on hyvä muistaa. Kestävyysongelmat muodostavat monimutkaisen kokonaisuuden. Ne liittyvät osittain toisiinsa, mutta kaikki ei liity kaikkeen. Otsoniaukon kasvaminen ei aiheuta ilmastonmuutosta. Tekstiilitehtaiden huonoilla työoloilla, veritimanteilla ja Tyynen valtameren jätepyörteellä ei myöskään juurikaan ole yhteyttä ilmastonmuutokseen. Sen sijaan luonnon monimuotoisuuden vähenemisellä ja merten happamoitumisella on. On keskeisen tärkeää, että opettajalla on realistinen käsitys ympäristöongelmien välisistä suhteista, jottei hän vahingossa tule välittäneeksi oppilaille virheellisiä ajatusmallejaan.
NASA:n tilastollisia videoita ilmastonmuutoksesta (linkki NASA:n sivuille)
Friendly Guide to Climate Change -video (linkki Youtube-videoon)
Mikä ilmastonmuutos? -video (linkki Youtube-videoon)
Ilmastonmuutosta voidaan hillitä
Climate Action Tracker/Climate Analytics/New Climate
Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen ei nykytiedon valossa ole enää mahdollista. Ihmisen toiminnan vuoksi ilmakehään joutuneet kasvihuonekaasut säilyvät siellä satoja vuosia ja lämmittävät ilmastoa, vaikka uusien päästöjen tuottaminen lopetettaisiin välittömästi.
Ilmastonmuutosta voidaan kuitenkin vielä hillitä niin, että ihmisille ja muille lajeille aiheutuvilta kaikkein katastrofaalisimmilta seurauksilta vältytään. Edellytyksenä tälle on, että jo aloitetut hillintätoimet kasvatetaan riittävän suuriksi riittävän nopeasti. Jotta tämä tapahtuisi, on kaikilla toiminnan tasoilla ymmärrettävä ilmastonmuutoksen vakavuus. Realistinen tilannekuva ja motivaatio toimia vaativat paitsi tietoa, myös ainakin arvojen, asenteiden, tunteiden ja maailmankuvan kohtaamista ja tarkastelua. Oman luontosuhteen vahvistaminen voi tukea ilmastovastuulliseksi toimijaksi kasvamista.
Ilmastonmuutoksen hillintä lähtee liikkeelle yksilöistä, ja skaalautuu isoihin rakenteisiin ja kokonaisuuksiin. Ilmastonmuutoksen hillintätoimia on tehtävä kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla: energiantuotannossa, teollisuudessa, liikenteessä, asumisessa sekä maa- ja metsätaloudessa. Yhtä lailla ilmastonmuutoksen aiheuttamiin muutoksiin liittyviä sopeutustoimia on lisättävä ja vahvistettava laaja-alaisesti.
“Keskeisimpinä toimenpiteinä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi esitetään fossiilisista polttoaineista luopumista ja hiilidioksidin sitomista maaperään hiilinieluja kasvattamalla.”
Vuonna 2015 Pariisin ilmastokokouksessa valtioiden yhteiseksi tavoitteeksi esitettiin lämpötilan nousun rajaaminen 1,5 asteeseen esiteollisesta ajasta mitattuna. Tällöin voitaisiin välttää vakavimmat ilmastonmuutoksesta aiheutuvat seuraukset verrattuna jo kahden asteen lämpenemiseen 9.
Tällä hetkellä globaali keskilämpötila on noussut pitkällä mittausjaksolla tarkasteltuna jo noin 1,36 astetta 10. Vuoden mittausjaksolla tarkasteltuna 1,5 asteen raja ylitettiin alkuvuodesta 2024 ensimmäistä kertaa mittaushistorian aikana 11. Myös kahden asteen kynnys on vuonna 2023 ylitetty ensimmäisen kerran, tosin vain päivittäisen keskilämpötilan tasolla 12. Nykyisillä päästövähennystavoitteilla maapallon ilmakehä lämpenee keskimäärin 2,5-2,9 astetta vuosisadan loppuun mennessä 13.
Kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n vuonna 2023 julkaisemassa raportissa globaalin keskilämpötilan ennustetaan ylittävän pitkän aikavälin mittausjaksolla 1,5 asteen rajan aiemmin arvioitua nopeammin, luultavimmin seuraavan vuosikymmenen taitteessa 14. Vaikka 1,5 asteen lämpenemisen rajan suhteen tilanne näyttää hankalalta, tilanne ei kuitenkaan tarkoita, että peli olisi menetetty ja tavoitteista tulisi luopua. Jokaisella asteen kymmenyksellä globaalin keskilämpötilan nousussa on merkitystä, joten maailmanlaajuisten ilmastotoimien kunnianhimoisuutta on lisättävä entisestään.
Päästöjen tulisi vähentyä noin 45 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2030 ja täyteen päästöttömyyteen maapallolla tulisi pyrkiä vuoteen 2050 mennessä 15. Suomessa ilmastolakiin on kirjattu hiilineutraaliuden saavuttaminen vuoteen 2035 mennessä 16. Keskeisimpinä toimenpiteinä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi esitetään fossiilisista polttoaineista luopumista ja hiilidioksidin sitomista maaperään hiilinieluja kasvattamalla.
Ilmastonmuutos on yhteiskunnallinen ongelma
Tässä ajassa tavalliseksi mieltämämme länsimainen arkielämä tuottaa ilmastopäästöjä reilusti yli kestävän tason. Keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki on laskentatavasta riippuen* jotain väliltä 7 700 ja 9 610 kilogrammaa hiilidioksidiekvivalenttia vuodessa 17, 18. Globaalisti kestävä taso hiilijalanjäljelle vuonna 2050 on arvioitu olevan alle tonnin. Tavoite vuodelle 2030 on 2,5 tonnia co2e/hlö/vuosi. Hiilijalanjäljen radikaali pienentäminen koskee eritoten globaalisti rikkainta väestönosaa, kun taas globaalisti köyhimmillä väestönosilla on sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta oikeus jopa kasvattaa hiilijalanjälkeään.19
Yksittäisen ihmisen elämässä merkittävimmät ilmastopäästöt syntyvät asumisesta, liikkumisesta ja syömisestä. Omaa hiilijalanjälkeään voi elämäntapavalinnoillaan pienentää – tai vastaavasti kasvattaa moninkertaiseksi.
Suurin vastuu ilmastovastuulliseen yhteiskuntaan siirtymisessä on valtioilla ja sen sisäisillä hallintorakenteilla kuten kunnilla sekä suurilla yrityksillä. Kuitenkaan yksittäisen ihmisen ja yhteisöjen merkitystä ei tule unohtaa, sillä me muodostamme nuo yhteiskunnassa vallitsevat rakenteet. Meillä jokaisella on merkitystä ilmastonmuutoksen hillitsemisessä, vaikka ei ole realismia eikä edes mahdollista sysätä ilmastonmuutoksen ratkaisun avaimia pelkästään yksilöiden ja yksittäisten yhteisöjen käsiin.
“Yhdessä toimivat aktiiviset kansalaiset ovat ratkaisevassa osassa ilmastonmuutoksen hillintä- ja sopeutumistoimien toteutumista. Alakoulussa harjoitellaan juuri näitä aktiivisen kansalaisuuden taitoja.”
On hyvä muistaa, että yhteiskunnallisia muutoksia saadaan aikaan, kun niitä käydään tekemään tai kun niiden toteuttamisesta vastuussa olevat tahot saadaan vakuuttuneeksi toimien tärkeydestä. Muutosten takana on aina niitä tärkeänä pitävät ihmiset. Ihmisillä on yhteiskunnassa monenlaisia rooleja: emme ole ainoastaan kuluttajia, vaan perheenjäseniä, työntekijöitä, harrastajia, järjestötoimijoita ja poliittisia toimijoita. Jokainen meistä kuuluu johonkin yhteisöön. Yhteisöissä onkin merkittävä muutospotentiaali kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Hiilijalanjäljen ohessa on tärkeää puhua ympäristökädenjäljestä eli siitä, millaisia hyviä tekoja voimme tehdä ilmaston ja luonnon hyväksi. Yhdessä toimivat aktiiviset kansalaiset ovat ratkaisevassa osassa ilmastonmuutoksen hillintä- ja sopeutumistoimien toteutumista. Alakoulussa harjoitellaan juuri näitä aktiivisen kansalaisuuden taitoja.
Yhteiskunnallisen ilmastovaikuttamisen käsite on sen verran nuori, että monelle meistä on haastavaa hahmottaa, mitä se tarkoittaa. Yllä olevaan kuvaan on kerätty iso joukko yhteiskunnallisen ilmastovaikuttamisen tapoja. Osa tavoista on helppoja ja nopeita, osa vaatii enemmän aikaa, energiaa ja osaamista. Yhteiskunnallisuutta tai poliittisten ratkaisujen käsittelyä ei tarvitse koulussakaan pelätä. Opetussuunnitelmat kannustavat ilmastoystävällisiin toimiin ja valintoihin niin aktiivisina kansalaisina kuin kuluttajinakin.
* Eri hiilijalanjälkilaskelmien välillä on joskus mittavaltakin tuntuvia eroja johtuen eri laskentatavoista. Erot johtuvat pääasiassa siitä, mitä metodia laskennassa on käytetty, mitä laskentaan on sisällytetty ja miltä vuodelta käytetty data on. Näissä luvuissa on huomioitu kulutusperäiset päästövaikutukset eli tuotteiden tuotantoketjussa syntyvät päästöt sekä Suomen sisällä että ulkopuolella.
Ilmastonmuutos liittyy arvoihin
Ilmastonmuutos on mitä suurimmassa määrin eettinen, arvoihin liittyvä ongelma. Ilmastonmuutos on aiheutunut ja voimistunut erityisesti kapitalistisen yhteiskuntajärjestelmän omaavien valtioiden luodessa kansalaisilleen hyvinvointia ja rikkautta hyödyntämällä fossiilisia polttoaineita energian tuottamiseksi. Lähtökohtaisesti perimmäisenä pyrkimyksenä ei ole ollut aiheuttaa ilmastokatastrofia, vaan ongelmat ovat syntyneet sisänsä ymmärrettävien tarkoitusperien sivutuotteena. Ilmastonmuutokseen ja kestävyyskriisiin on kuitenkin hyvä ymmärtää liittyvän epätasaisesti ja epäoikeudenmukaisesti jakautuva resurssien hyödyntäminen.
Nykyään siis tiedetään, että fossiilisten polttoaineiden polttaminen ja siihen perustuva fossiilitalous ovat olleet keskeisenä tekijänä kasvihuoneilmiön voimistumiselle ja ilmastonmuutoksen kehittymiselle. Tilanne vaatii kokonaisvaltaista muutosta yhteiskunnan eri osa-alueilla esimerkiksi kiertotalouden keinoin. Ratkaisut eivät kuitenkaan ole yksiselitteisiä ja niihin liittyy paljon arvolatautuneisuutta. Tästä syystä ilmastonmuutoksesta puhutaan viheliäisenä ongelmana.
“Yhteiskunnallisen muutoksen saamiseksi tarvitsemme kollektiivista arvopohjan päivitystä.”
Fossiilitalouteen pohjautuvat nyky-yhteiskunnat on rakennettu kestämättömälle pohjalle. Niin kauan kuin perustuksia ei rakenneta uudelleen kestävälle pohjalle muun muassa sitoutumalla kansainvälisiin sopimuksiin ja siirtymällä kiertotalouteen, olemme osaltamme mukana voimistamassa ilmastonmuutosta ja muita ympäristöongelmia. Yhteiskunnallisen muutoksen saamiseksi tarvitsemme kollektiivista arvopohjan päivitystä. Ilmastokasvatuksen kautta voidaan edistää tätä arvopohjan muutosta yhteisöjen sisällä.
Ilmastonmuutoskeskustelu on hyvin arvolatautunutta. Arvoristiriitoja voi erityisesti aiheutua silloin, kun osa ihmisistä haluaa pyrkiä toimimaan ilmastoystävällisesti ja kestävästi, kun taas osa pyrkii toimimaan nykyisen systeemissä vallitsevina olevien, ympäristölle haitallisten arvojen mukaisesti (mm. ylikorostunut kulutuskulttuuri).
Ilmastonmuutosta koskevissa arvokeskusteluissa oikeudenmukaisuuden kysymykset nousevatkin erityisen tärkeään asemaan. Ilmastonmuutoksen aiheuttamat seuraukset osuvat voimakkaimmin ilmastonmuutoksen aiheuttamisesta vähiten vastuussa oleviin ihmisiin ja muunlajisiin. Maapallon rikkain väestönosa tuottaa suurimman osan hiilipäästöistä, jolloin sen tulee kantaa myös moraalisesti ja konkreettisesti suurin vastuu ilmastotoimista.20
Kaiken kaikkiaan ilmastonmuutos ja muut ympäristöongelmat, kuten luontokato, kertovat ihmiskeskeistä maailmankuvaa ja arvomaailmaa edustavien kulttuurien ja yhteiskuntajärjestelmien valtavirtaistumisesta. Niissä ihminen nähdään luonnosta erillisenä ja arvotetaan muun luonnon yläpuolelle, ja muun luonnon arvo tulkitaan pitkälti välineellisenä. Vaihtoehtoisesti esimerkiksi monien alkuperäiskansojen maailmankuvassa ja arvomaailmassa on tunnistettu ja tunnustettu ihmisen kytkeytyminen osaksi monilajista ja itseisarvoista luontoa. Holistinen näkemys ihmisestä osana suurempaa kokonaisuutta kytkeytyy vahvaan luontoyhteyteen, vastuulliseen maailmasuhteeseen sekä kestävään elämäntapaan. Ekososiaalisessa sivistyksessä pyritään rakentamaan nimenomaan holistista käsitystä ihmisestä osana suurempaa kokonaisuutta.21
Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on esitetty ja esitetään jatkuvasti uusia ratkaisuja ja toimintamalleja eri alojen asiantuntijoiden ja tutkijoiden toimesta. Käytännössä ilmastonmuutoksen ratkaisut ovat jo olemassa, mutta niiden toimeenpaneminen on hidasta muun muassa arvo- ja intressiristiriitojen, poliittisen tahtotilan puutteen sekä ongelman monisyisen luonteen vuoksi. Onkin moraalinen ja eettinen kysymys, kenen pitää tehdä, kuka on vastuussa ja ketkä päättävät toimia sekä ketkä jättävät toimimatta, ja millä perustein.
Ovatko vastuussa ne valtiot, jotka päästävät kasvihuonekaasuja ilmakehään eniten juuri nyt vai ne valtiot, jotka ovat päästäneet kasvihuonekaasuja eniten ilmakehään esiteollisesta ajasta lähtien? Ovatko vastuussa ne yritykset, jotka vastaavat suurimmasta osasta päästöjä tällä hetkellä vai ne yksilöt, joiden hiilijalanjälki on tällä hetkellä yksilötasolla kestämätön? Loppujen lopuksi ongelma on yhteinen ja ongelman ratkaisut vaativat onnistuakseen meidän kaikkien yhteisiä toimia.
Ilmastokasvatuksella pyritään muuttamaan ihmisen käyttäytymistä ilmastovastuulliseen suuntaan niin arjen toiminnoissa, arvoissa ja asenteissa kuin vaikuttamisenkin kannalta. Yksinkertaista reseptiä ilmastovastuullisen toiminnan aikaansaamiseksi ei ole olemassa, mutta ainakin sitä varten tarvitaan tietoja, taitoja sekä asiaan liittyvien tunteiden ja arvojen käsittelyä. Yksilön kestävän ja ilmastoystävällisen arvomaailman muodostumista voi helpoiten tukea antamalla malli ilmastovastuulliseen elämään jo varhain, jolloin vältytään poisoppimisen hankaluuksilta, joiden kanssa moni aikuinen tällä hetkellä taistelee.
Ilmastonmuutos on pirullinen ongelma -video (linkki Youtube-videoon)
Linkki blogikirjoitukseen: Neutraalia maaperää ei ole, kun puhutaan ympäristökasvatuksesta
Ilmastonmuutos on ihmiskunnan kohtalonkysymys – tutki, kuka päästöistä oikeastaan on vastuussa (linkki artikkeliin)
Suurimmat hiilidioksidipäästäjät historiallisesti vuodesta 1750 lähtien (linkki Youtube-videoon)
Hiilidioksidipäästöt henkeä kohti eri valtioissa (linkki tilastoihin Carbon Atlas -sivustolla)*
*Käyttöopas, jotta saat näkvyviin kulutusperäiset päästöt henkeä kohden Carbon Atlas -sivustolla:
- Valitse vasemmasta sivuvalikosta kohdan “1 EMISSIONS” alta “TYPE” ja klikkaa aktiiviseksi vaihtoehto “Consumption”
- Valitse vasemmasta sivuvalikosta kohdan “1 EMISSIONS” alta “UNITS” ja klikkaa aktiiviseksi vaihtoehto “tCO2/person”
Alakoululainenkin voi vaikuttaa
Merkittävimmät ilmastonmuutoksen hillintätoimet tehdään energiantuotannossa, teollisuudessa, liikenteessä, asumisessa ja maa- ja metsätaloudessa. On siirryttävä päästöttömiin ja uusiutuviin energianlähteisiin, vähennettävä energiankulutusta, parannettava energiatehokkuutta ja oltava avoin uusille tavoille tehdä asioita.
Suurin vastuu on valtioilla, valtion sisäisillä instituutioilla sekä suuryrityksillä. Kuitenkin, myös yksilön ja yhteisöjen teoilla on merkitystä, koska nuo valtiot, instituutiot ja yritykset rakentuvat meistä. Vastuu nopeaan muutokseen on aikuisilla, mutta yksittäinen lapsi tai nuorikin voi vaikuttaa. Ensisijaisesti alakoululainen vaikuttaa omassa lähipiirissään, mutta halutessaan myös yhteisöissään ja yhteiskunnallisesti. Tähän yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen on myös syytä kannustaa.
“Ensisijaisesti alakoululainen vaikuttaa omassa lähipiirissään, mutta halutessaan myös yhteisöissään ja yhteiskunnallisesti.”
Esimerkkeinä lapsille ja nuorille ilmastonmuutoksen hillintätoimista annetaan usein kevyen vaikuttamisen vaihtoehtoja, kuten valojen sammuttelua tai kierrättämistä. Nämä teot ovat keinoja, jotka kuuluvat osana suurempaan kestävän, ilmastoystävällisen elämäntavan kokonaisuuteen. Pienempien lasten kohdalla tätä “puuhastelua” ja kestävän elämäntavan taitojen harjoittelua on perusteltuakin tehdä, mutta lapsen kasvaessa myös hillintätoimien vaikuttavuutta tulee lisätä. Jos vaikuttavampia hillintäkeinoja ei opeteta ja omaksuta, voi lapsella tai nuorella syntyä epäusko minkään hillintätoimen vakavuuteen: jos samaan aikaan maalataan uhkakuvia koko nykyisenkaltaisen elämäntapamme romahtamisesta, miten valojen sammuttelu voisi olla tähän ratkaisu?
Alakoulussa keskeistä on antaa lapselle työkalut kestävän elämän arvo- ja asennemaailman muodostumiseen. Luontosuhteen vahvistaminen myötävaikuttaa vastuullisen maailmasuhteen rakentumiseen. Lisäksi lapsi tarvitsee keinot, joilla toteuttaa arvojaan ja asenteitaan. Tästä syystä ilmastonmuutoksen ratkaisukeinoja on alakoulussa syytä käsitellä monipuolisesti.
Arjen toimintatapamuutosten ohella alakoulun ilmastokasvatuksessa on käsiteltävä teknologian kehityksen mahdollisuuksia, yhteisöllisen ja poliittisen toiminnan muotoja ja muita isonkin mittakaavan vaikuttamisen tapoja. Vaikuttamistaitoja on hyvä opetella myös käytännössä, eikä tämän tarvitse koulussakaan rajoittua vain kampanjointiin biojätteiden lajittelun puolesta. Suomalaistenkin koulujen katoille on oppilasprojektien myötä saatu aurinkopaneeleja ja järjestetty koko koulun ilmastotoimintapäiviä.
Ilmastoratkaisut ovat paljon muutakin kuin teknologiaa. Ratkaisut voivat liittyä keskustelutaitojen harjoitteluun, empatian opetteluun, itse tekemisen kokemusten kautta saataviin elämänhallinnan tunteisiin, arjen sujumisen taitoihin ja passiivisuuden torjuntaan tai vaikka mielekkääseen elämään tarvittavien asioiden pohdintoihin. Ilmastotoimissa vain mielikuvitus on rajana.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamia haasteita ratkaistaan aktiivisten kansalaisten yhteistyöllä, eikä lapsen tai nuorten tarvitse odottaa aikuiseksi kasvamista tullakseen tällaisiksi aktiivisiksi kansalaisiksi. Aikuisetkaan eivät ole syntyneet kattavan vaikuttamistaitojen paketin kanssa. Lapsi ja nuori tarvitsee vaikuttamistaitojen harjoitteluun ja opetteluun mukaan toimintaansa tukevan, läsnäolevan aikuisen, joka opettajakin voi olla. Peruskoulu onkin oiva paikka aktiivisen ja ympäristövastuullisen kansalaisen taitojen harjoitteluun ja toteuttamiseen.
Plan International: Osallistava koulu, aktiivinen maailmankansalaisuus – näkökulmia osallisuuteen ja globaalikasvatukseen kouluyhteisössä (linkki verkkosivuille)
Linkki blogikirjoitukseen: Eroon turhista harhaluuloista – koululaiset tahtovat lisää oppitunteja ilmastonmuutoksesta
Tunnekasvatuksen merkitys ilmastoaiheita käsiteltäessä
Ilmastonmuutos ja sen käsittely aiheuttavat ihmisessä monenlaisia tunteita. Aiheen vakavuuteen nähden on ymmärrettävää, että monesti nämä tunteet koetaan negatiivisina tai epämiellyttävinä. On mahdollisesti pelkoa tulevaisuudesta, surua lajien sukupuuton vuoksi, syyllisyyttä omasta elämäntavasta tai ahdistusta hillintätoimien hitaudesta. On myös havaittu, että osa ihmistä vaikuttaa asian suhteen huolettomilta tai välinpitämättömiltä. Tällaisen reagoinnin taustalla voi olla yksilön kokemus siitä, ettei ilmastonmuutos kosketa häntä itseään. Aihepiiri voi tuntua myös liian vaikealta tai ahdistavalta, jolloin ihminen yrittää vältellä sitä.
Nykyään puhutaan yhä enemmän ilmastoahdistuksesta. Se on osa laajempaa ilmiötä nimeltä ympäristöahdistus. Molemmissa on kyse vaikeista tuntemuksista (mm. huoli, suru, pelko, voimattomuus, häpeä, ahdistus), jotka kumpuavat ympäristöongelmista ja niiden uhasta. Sekä ympäristö- että ilmastoahdistus ovat siis osa ilmiötä, jossa maailman tila vaikuttaa ihmisten mielenterveyteen. Ahdistus ei ole sairaus, vaan se on ymmärrettävä reaktio suhteessa laajoihin ympäristöongelmiin. Ilmastoahdistus voi näyttäytyä monenlaisina eri asteisina psyykkisinä ja fyysisinä oireina ajoittaisista unihäiriöistä pakko-oireisiin.
Lapset ja nuoret ovat erityisen altistuneita oirehdinnalle monesta syystä. Heidän psyykkinen käsittelykapasiteettinsa on herkässä kehitysvaiheessa. Ilmastonmuutos ja ekokriisi koskettavat syvästi lapsia ja nuoria, koska kyse on heidän tulevaisuudestaan: heidän elämästään on uhattuna suurempi osa kuin aikuisten ihmisten elämästä. Lasten ja nuorten elämänkokemukseen kuuluu myös lähtökohtaisesti avoimuus. Tämä avoimuus voi johtaa sekä suureen toimintahaluun että vahvaan haavoittuvuuteen 22.
Ilmastonmuutoksen herättämiin haastaviin tunteisiin on syytä suhtautua vakavuudella, koska ne voivat vaikuttaa koko elämänhallintaan ja pahimmillaan lamauttaa. Myös näennäiseen huolettomuuteen ja välinpitämättömyyteen on syytä tarttua, kuten myös, kenties yllättäen, epärealistiseen optimismiinkin. Näennäinen huolettomuus, välinpitämättömyys ja epärealistinen optimismi ovat ilmastotoimien kannalta haitallisia, sillä ne ohjaavat yksilöä toimimattomuuteen ajassa, jolloin pitää toimia. Ympäristö- ja ilmastoahdistusta tutkineen Panu Pihkalan mukaan on ensisijaisen tärkeää, että kasvattaja tunnistaa ja käsittelee omat tunteensa ilmastonmuutoksen suhteen 23. Näin hän pystyy ottamaan huomioon ilmasto-opetuksessaan myös oppijoiden tunteet.
“Ilmastokasvatuksen tarkoituksena ei ole antaa tietoa ja jättää yksilö sitten yksin valtavan tietomäärän kanssa.”
Ilmastonmuutoksesta saa olla huolissaan, sillä aihe on vakava ja akuutti. Se, millaisia ratkaisuja tulemme yhteiskuntana seuraavan vuosikymmenen aikana tekemään, määrittää paljon, millainen tulevaisuus maapallolla tulee olemaan. Kuitenkin, huolen ei ole toivottavaa olla hallitseva ja lamauttava, vaan toimintaan suuntaava: yleensä ihminen pyrkii järjestämään asiat, joista hän on huolissaan ja joihin hän kokee pystyvänsä vaikuttamaan, parhain päin. Haastavina koetut tunteet voivat siis parhaimmillaan edesauttaa vaikuttamisen halun syntymiseen. Tästä syystä ilmastokasvatuksen tulee tarjota keinoja ilmastotunteiden käsittelyyn ja ohjata vaikuttavaan toimintaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Ilmastokasvatuksen tarkoituksena ei ole antaa tietoa ja jättää yksilö sitten yksin valtavan tietomäärän kanssa. Ilmastokasvatuksella voidaan luoda aiheellisen huolen rinnalle realistista toivoa, minkä seurauksena henkilö ymmärtää ilmiön vakavuuden, mutta samalla tiedostaa, että asiaan voidaan vielä vaikuttaa. Realistisen toivon avulla ihmiset säilyttävät toimintakykynsä, uskonsa tulevaisuuteen ja kykynsä kokea elämänsä mielekkäänä.
Ilmastoahdistukseen auttaa yleisestä hyvinvoinnista huolenpito sekä asiasta keskusteleminen ystävien tai ammattihenkilöiden kanssa. Ilmaston puolesta yhdessä toimimisen ja vaikuttamisen on myös todettu auttavan ahdistuksen käsittelyssä ja lievittävän hankalia tunteita, mutta siinäkin oman jaksamisen rajat on hyvä huomioida.
Ilmastoahdistus voi toimia myös merkittävänä voimavarana, mutta tämä edellyttää sitä, että henkilö löytää yhdessä toisten kanssa riittävästi aikaa ja tilaa tunteiden käsittelyyn sekä riittävästi toimintamahdollisuuksia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Maailmalla psykologi- ja ympäristöjärjestöt, taiteilijat ja ympäristökasvattajat ovat luoneet ympäristöahdistuksen käsittelyyn oma-apua, materiaaleja, ryhmätoimintaa, tapahtumia ja vertaistukea. Suomessa ilmastoahdistuksen käsittelyyn on käytetty osallistavaa draamaa, kirjoittamistyöpajoja, taiteellisia menetelmiä ja ohjattuja pienryhmiä. Opettajille ja kasvattajille on tarjolla monenlaisia materiaaleja ilmastonmuutokseen liittyvien tunteiden käsittelyyn. Esimerkiksi biologian ja maantiedon opettajien liiton Toivoa ja toimintaa -internetsivuilla on julkaistu runsaasti erilaisia materiaaleja.
Ympäristötunteita tutkinut Panu Pihkala esittää kolmiportaisen mallin ilmastotunteiden käsittelytavoista 24. Pihkalan mukaan kasvattajalla on eettinen velvollisuus huomioida ilmastotunteet vähintäänkin reaktiivisesti eli siten, että oppilaiden tunteet tulevat tunnistetuiksi. Jos kasvattaja kokee pystyvänsä, hän voi tarjota tunteiden käsittelyyn keskustelu- ja ilmaisumahdollisuuksia. Vielä voimakkaampia vaikutuksia on mahdollista aikaansaada, jos kasvattaja perehtyy kokonaisvaltaisempiin tunteiden käsittelymahdollisuuksiiin ja käyttää esimerkiksi draamaharjoituksia.
Alla oleva kolmiportainen kuvio on koottu Pihkalan mallin pohjalta Luokanopen ilmasto-opasta varten.
Tukea ja toimintaa ympäristöahdistukseen (linkki verkkosivuille)
Johdatus ympäristöahdistukseen (linkki artikkeliin)
Linkki blogikirjoitukseen: Miten puhua lapselle ilmastonmuutoksesta
Rakennetaan kestävää toimintakulttuuria
Ilmastonmuutos on monitieteinen ongelma, jonka syyt, seuraukset ja ratkaisumallit muodostavat kokonaisuuden, jonka yhtä tärkeitä osia ovat luonnontieteelliset, yhteiskuntatieteelliset, humanistiset, eettiset, tekniset, taiteelliset ja tunteiden käsittelyyn liittyvät näkökulmat. Ilmastonmuutos on myös yksi merkittävimmistä maailmaan ja elämäntapaamme nyt ja etenkin tulevaisuudessa vaikuttavista asioista. Jos ajatellaan, että koulun tehtävänä on antaa oppilaille valmiudet kohdata myöhemmin elämässä eteen tulevia haasteita ja ratkoa niitä, on ilmastonmuutoksen monipuolinen käsittely kouluopetuksessa välttämätöntä.
“Mitä vahvemmin kestävyyskasvatus on osana koulun toimintakulttuuria, sitä korkeammalle opettajat sen arvottavat ja sitoutuvat siihen työssään.”
Samaan aikaan on ymmärrettävää, että yhden tai kahden aiheesta innostuneen opettajan on miltei mahdotonta välittää oppilaille kaikkia ilmastonmuutoksen syvällisen ymmärtämisen kannalta olennaisia näkökulmia. Siksi edelläkävijöiden olisi hyvä pyrkiä innostamaan ja rohkaisemaan myös kollegoita asian käsittelyyn. Pienimmillään tämä voi tarkoittaa vihjaisua Luokanopen ilmasto-oppaan, Open ilmasto-oppaan tai Varhaiskaskasvatuksen ilmasto-oppaan olemassaolosta ja suurempi askel voi olla esimerkiksi pyrkimys saada koulussa aikaan monialaista ilmastokasvatusta tai pyrkiä saamaan koululle ilmastokasvatuksen täydennyskoulutus. On tärkeää myös muistaa, että kun ilmastoasioita otetaan esiin työyhteisössä, kannattaa silloinkin huomioida kollegoiden erilaisten tunteiden ja asenteiden vaikutus.Koulun toimintakulttuuri vaikuttaa koulussa tehtävään ilmasto-, ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen. Nimenomaan rehtorin merkitys on keskeinen koulun kestävän toimintakulttuurin kehittämisessä. Mitä vahvemmin kestävyyskasvatus on osana koulun toimintakulttuuria, sitä korkeammalle opettajat sen arvottavat ja sitoutuvat siihen työssään 25. Rehtorille kannattaa siis myös käydä puhumassa ilmastokasvatuksen tarpeesta koulussa.
Vaikuttavimpien ympäristötekojen listat löytyvät FEE Suomen Vihreä lippu -sivustolta. Erilaisia teemoja käsittelevät listat kokoavat yhteen kouluissa lasten ja nuorten kanssa toteutettavia ympäristötekoja, joilla rakennetaan kestävää toimintakulttuuria.
Toivoa ja toimintaa -materiaaleissa (BMOL ry) käsitellään kestävää kehitystä, siihen liittyviä tunteita sekä sitä, miten kouluissa voidaan toimia ja vaikuttaa kestävän kehityksen puolesta. Linkki verkkosivuille.
Luontosuhteen vahvistaminen
Valtaosa suomalaisista kokee luonnon itselleen tärkeänä 26, minkä ajatellaan kertovan erityisestä luontosuhteestamme. Samalla luontoa kuitenkin kohdellaan paljolti välinearvoisesti ihmisten tarpeisiin vastaajana ja sen itseisarvo nähdään useimmiten toissijaisena. Nykyisin harvat meistä kasvattavat ruokamme tai tuntevat kuluttamiensa tuotteiden alkuperää. Tämän seurauksena ihmisten saattaa olla vaikeaa huomata elämäntapojensa ja kulutuskäyttäytymisensä seurauksia luonnolle sekä hahmottaa riippuvuuttaan ja kytkeytyneisyyttään siihen.
Luontosuhteen äärelle on siis tärkeää pysähtyä, kun etsitään ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään ja muihin ympäristökriiseihin sekä kestävän elämäntavan harjoittamiseen. Mikäli kestämätön elämäntapa ja kulttuuri sekä niistä seuranneet ympäristökriisit kertovat epäonnistuneesta vuorovaikutuksesta ihmisen ja muun luonnon välillä, voidaan luontosuhdetta vahvistamalla puolestaan myötävaikuttaa luonnon hyvinvointiin sekä ympäristövastuullisen ajattelun ja toiminnan lisääntymiseen.
Luontosuhteella tarkoitetaan tässä ihmisen ja koko luonnon suhdetta. Jokaisella ihmisellä on luontosuhde: elämme luonnossa, olemme riippuvaisia luonnosta ja olemme itse osa luontoa. Luontosuhde on siis suhdetta kaikkeen luontoon, myös ihmisen sisäiseen luontoon. Itsemme näkeminen osana luontoa edistää ymmärrystä meidän monista yhteyksistä ja vaikutuksista luontoon, sekä luonnon vaikutuksista meihin.
Luontosuhteen vahvistamisessa ja ilmasto- ja ympäristövastuullisen elämäntavan harjoittamisessa lähiluonnon merkitys korostuu. Lähellä tapahtuvat muutokset saavat ihmiset toimimaan aktiivisemmin kuin luontoon kohdistuvat uhat jossain muualla. Erityisesti pienten lasten kanssa on tärkeää ulkoilla ja retkeillä lähiluonnossa, sillä niin vahvistetaan luontosuhdetta ja ympäristöherkkyyttä. Niillä on puolestaan yhteys kestävän elämäntavan harjoittamiseen sekä luonnon ja ilmaston puolesta toimimiseen niin paikallisesti kuin laajemminkin.27 Paitsi että voimme tehdä tekoja ilmaston ja luonnon hyväksi, arjessa ajan viettäminen luonnonympäristöissä on meille itsellemme hyväksi. Luontosuhteen vahvistaminen ja ylläpitäminen auttaa meitä jaksamaan ja muistamaan, mikä todella on tärkeää. Sen lisäksi, että lähiluonnossa vietetty aika vahvistaa toivoa ja auttaa tunteiden käsittelyssä, sillä on runsaasti virkistäviä ja hyvinvointia tukevia vaikutuksia. Luonnon virkistyskäyttöä eli luonnossa virkistäytymistarkoituksessa tapahtuvaa liikkumista ja oleskelua voidaan siis pitää osana vaikuttavaa ilmastokasvatusta.28
Vaikuttavimmat ympäristöteot -listat Vihreän lipun teemasta Lähiympäristö (pdf). Lähiluonnon hyvinvointiin voi vaikuttaa monella tavalla. Lähiympäristö -materiaaliin on listattu vaikuttavia toimia luontosuhteen vahvistamiseksi ja tekoja lähiympäristön hyväksi.
FEE Suomen Luonnon monimuotoisuus -materiaalit kutsuvat huomaamaan ja suojelemaan luonnonkirjoa niin lähiympäristössä kuin koko maapallolla. Ne tukevat valtakunnallisten opetussuunnitelmien mukaisia tavoitteita harjoitella kestäviä toimintatapoja sekä luonnon havainnointia ja arvostusta.
Suojele lähiluontoa -sivulle on koottu tekoja lähiluonnon hyvinvoinnin hyväksi.
Virkistäydy luonnon keskellä -sivulle on koottu tietoa ja vinkkejä luonnon virkistyskäyttöön. Ympäristöhallinnon verkkopalvelu.
Ilmastotiede tuntee ilmaston lämpenemistä aiheuttavat mekanismit ja ilmaston tiedetään tällä hetkellä lämpenevän globaalisti. Syynä tähän ovat suurelta osin ihmisen toimet maapallolla. Tutkijat ovat aiheesta lähes poikkeuksellisen yksimielisiä: ilmastonmuutostutkimuksista ainakin 97 % on yhtä mieltä siitä, että ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttamaa.4,5 Vaikka laajan yleisön piirissä ilmenee vielä osittain poliittisin tarkoitusperinkin tuotettua ilmastoskeptisyyttä, on opettajan ja ilmastokasvattajan tarpeetonta ryhtyä aiheeseen liittyvään juupas-eipäs -väittelyyn.
Ilmastonmuutostutkimuksista 97 % on yhtä mieltä siitä, että ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttamaa.
Lähdekriittisyys on kuitenkin tärkeää kaikenlaisen ilmastoviestinnän tulkinnassa, mikä myös ilmastoasiaa tärkeänä pitävän on hyvä muistaa. Kestävyysongelmat muodostavat monimutkaisen kokonaisuuden. Ne liittyvät osittain toisiinsa, mutta kaikki ei liity kaikkeen. Otsoniaukon kasvaminen ei aiheuta ilmastonmuutosta. Tekstiilitehtaiden huonoilla työoloilla, veritimanteilla ja Tyynen valtameren jätepyörteellä ei myöskään juurikaan ole yhteyttä ilmastonmuutokseen. Sen sijaan luonnon monimuotoisuuden vähenemisellä ja merten happamoitumisella on. On keskeisen tärkeää, että opettajalla on realistinen käsitys ympäristöongelmien välisistä suhteista, jottei hän vahingossa tule välittäneeksi oppilaille virheellisiä ajatusmallejaan.
NASA:n tilastollisia videoita ilmastonmuutoksesta:
https://climate.nasa.gov/interactives/climate-time-machine
Friendly Guide to Climate Change -video.
Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen ei nykytiedon valossa ole enää mahdollista. Ihmisen toiminnan vuoksi ilmakehään joutuneet kasvihuonekaasut säilyvät siellä satoja vuosia ja lämmittävät ilmastoa, vaikka uusien päästöjen tuottaminen lopetettaisiin välittömästi.
Ilmastonmuutosta voidaan kuitenkin vielä hillitä niin, että ympäristölle ja ihmisille aiheutuvilta kaikkein katastrofaalisimmilta seurauksilta vältytään. Edellytyksenä tälle on, että jo aloitetut hillintätoimet kasvatetaan riittävän suuriksi riittävän nopeasti. Ilmastonmuutoksen hillintätoimia on tehtävä kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla: energiantuotannossa, teollisuudessa, liikenteessä, asumisessa ja maataloudessa. Samaan aikaan on aloitettava myös ilmastonmuutoksen tuomiin muutoksiin liittyvät sopeutumistoimet.
Keskeisimpinä ratkaisuina ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on esitetty uusiutuvaan energiaan siirtymistä ja ylimääräisten kasvihuonekaasujen sitomista takaisin maaperään muun muassa puita istuttamalla.
Yhteisenä tavoitteena on, ettei globaali lämpötila pääsisi nousemaan yli 1,5 astetta esiteollisesta ajasta mitattuna. Rajaamalla lämpötilan nousu 1,5 asteeseen voidaan välttää vakavimmat ilmastonmuutoksesta aiheutuvat seuraukset6 verrattuna jo kahden asteen lämpenemiseen. Tällä hetkellä globaali keskilämpötila on noussut jo noin 1,1 astetta.7 Nykyisillä rajoituksilla maapallon ilmakehä lämpenee keskimäärin 3,2 astetta vuosisadan loppuun mennessä.8 Peli ei kuitenkaan ole vielä menetetty. Kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n vuonna 2018 julkaisemassa raportissa9 todetaan, etteivät ihmisen vuoteen 2018 mennessä tuottamat päästöt todennäköisesti riittäisi sysäämään maailman keskilämpötilan nousua yli 1,5 asteen vielä parina seuraavana vuosikymmenenä. Maailmanlaajuisia ilmastotoimia täytyy kuitenkin tehdä heti, sillä päästöt tulisi saada laskuun vuodesta 2020 alkaen ja täyteen päästöttömyyteen maapallolla tulisi pyrkiä vuoteen 2050 mennessä. Suomi pyrkii hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä. Keskeisimpinä ratkaisuina ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on esitetty uusiutuvaan energiaan siirtymistä ja ylimääräisten kasvihuonekaasujen sitomista takaisin maaperään muun muassa puita istuttamalla.10
Elämme aikana, jona tavallinen länsimainen arkielämä, jopa ilman kohtuutonta kuluttamista, tuottaa ilmastopäästöjä yli kestävän tason. Keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki on yhteensä 10 300 kilogrammaa hiilidioksidiekvivalenttia vuodessa11. Globaalisti kestävä taso hiilijalanjäljelle vuonna 2050 on arvioitu olevan alle tonnin. Tavoite vuodelle 2030 on 2,5 tonnia co2e/hlö/vuosi12. Yksittäisen ihmisen elämässä merkittävimmät ilmastopäästöt syntyvät asumisesta, liikkumisesta ja syömisestä ja omaa hiilijalanjälkeään voi elämäntapavalinnoillaan pienentää – tai vastaavasti kasvattaa moninkertaiseksi.
Suurin vastuu ilmastovastuulliseen yhteiskuntaan siirtymisessä on valtioilla ja sen sisäisillä hallintorakenteilla kuten kunnilla sekä suurilla yrityksillä. Kuitenkaan yksittäisen ihmisen merkitystä ei tule unohtaa, sillä me muodostamme nuo yhteiskunnassa vallitsevat rakenteet. Meillä jokaisella on merkitystä ilmastonmuutoksen hillitsemisessä, vaikka ei ole realismia eikä edes mahdollista sysätä ilmastonmuutoksen ratkaisun avaimia pelkästään yksilöiden käsiin.
Aktiiviset kansalaiset ratkaisevat ilmastonmuutoksen. Alakoulussa harjoitellaan juuri näitä aktiivisen kansalaisuuden taitoja.
On hyvä muistaa, että yhteiskunnallisia muutoksia saadaan aikaan, kun niitä ruvetaan tekemään tai kun niiden toteuttamisesta vastuussa olevat tahot saadaan vakuuttuneeksi toimien tärkeydestä. Muutosten takana on aina niitä tärkeänä pitävänä ihminen. Kuluttaja-minämme lisäksi ihmisillä on yhteiskunnassa monenlaisia rooleja: teemme töitä, harrastamme ja olemme järjestötoimijoita, poliittisia toimijoita ja perheenjäseniä ja kaikissa näissä rooleissa meidän on mahdollisuus muuttaa maailmaa. Aktiiviset kansalaiset ovat ratkaisevassa osassa ilmastonmuutoksen hillintä- ja sopeutumistoimien toteutumista. Alakoulussa harjoitellaan juuri näitä aktiivisen kansalaisuuden taitoja.
Ilmastonmuutos on mitä suurimmassa määrin eettinen, moraalinen ja arvoihin liittyvä ongelma. Ilmastonmuutos on syntynyt ihmisen toiminnan seurauksena, kun yhteiskunnat ovat alkaneet polttaa fossiilisia polttoaineita energian saamiseksi. Lähtökohtaisesti perimmäisenä pyrkimyksenä ei ole ollut aiheuttaa ilmastokatastrofia, vaan ongelmat ovat syntyneet sisänsä ymmärrettävien tarkoitusperien sivutuotteena.
Nykyään tiedetään, että fossiilisten polttoaineiden polttaminen on ollut keskeisenä tekijänä kasvihuoneilmiön voimistumiselle ja ilmastonmuutoksen kehittymiselle. Tilanne vaatii kokonaisvaltaista muutosta yhteiskunnan eri osa-alueilla eivätkä ratkaisut ole yksiselitteisiä. Tästä syystä ilmastonmuutoksesta puhutaan pirullisena tai viheliäisenä ongelmana.
Yhteiskunnallisen muutoksen saamiseksi tarvitsemme koko kollektiivista arvopohjan päivitystä.
Keskeisenä ongelmana voidaan nähdä, että nyky-yhteiskunta on rakentunut kestämättömälle pohjalle, ja niin kauan kuin perustuksia ei rakenneta uudelleen kestävälle pohjalle yhteiskunnan sopimien sopimusten (esim. YK:n ilmastosopimus) ja valtioiden sisäisten toimien (esim. ilmastolait) kautta, olemme kaikki osaltamme mukana syventämässä ilmastonmuutosta ja muita ympäristöongelmia. Yhteiskunnallisen muutoksen saamiseksi tarvitsemme kollektiivista arvopohjan päivitystä. Ilmastokasvatuksen kautta voidaan edistää tätä arvopohjan muutosta yhteisöjen sisällä.
Ilmastonmuutoskeskustelu on hyvin arvolatautunutta. Arvoristiriitoja voi erityisesti aiheutua silloin, kun osa ihmisistä haluaa pyrkiä toimimaan ilmastoystävällisesti ja kestävästi, kun taas osa pyrkii toimimaan nykyisen systeemissä vallitsevina olevien, ympäristölle haitallisten arvojen mukaisesti (mm. ylikorostunut kulutuskulttuuri). Globaalia epäoikeudenmukaisuutta aiheuttaa se, että vain pieni osa maapallon väestöstä on vastuussa suurimmasta osasta ilmastonmuutosta aiheuttavista kasvihuonepäästöistä13.
Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on esitetty ja esitetään jatkuvasti uusia ratkaisuja ja toimintamalleja eri alojen asiantuntijoiden ja tutkijoiden toimesta. Käytännössä ilmastonmuutoksen ratkaisut ovat jo olemassa, mutta poliittinen tahtotila uupuu ongelman monisyisyyden vuoksi, mihin arvoristiriidatkin nivoutuvat. Onkin moraalinen ja eettinen kysymys, kenen pitää tehdä, kuka on vastuussa ja ketkä päättävät toimia sekä ketkä jättävät toimimatta, ja millä perustein.
Ovatko vastuussa ne valtiot, jotka päästävät kasvihuonekaasuja ilmakehään eniten juuri nyt vai ne valtiot, jotka ovat päästäneet kasvihuonekaasuja eniten ilmakehään esiteollisesta ajasta lähtien? Ovatko vastuussa ne yritykset, jotka vastaavat suurimmasta osasta päästöjä tällä hetkellä vai ne yksilöt, joiden hiilijalanjälki on tällä hetkellä yksilötasolla kestämätön? Loppujen lopuksi, ongelma on kuitenkin yhteinen ja ongelman ratkaisut vaativat onnistuakseen meidän kaikkien yhteisiä toimia.
Ilmastokasvatuksella pyritään muuttamaan ihmisen käyttäytymistä ilmastovastuulliseen suuntaan niin arjen toiminnoissa, arvoissa ja asenteissa kuin vaikuttamisenkin kannalta. Yksinkertaista reseptiä ilmastovastuullisen toiminnan aikaansaamiseksi ei ole olemassa, mutta ainakin sitä varten tarvitaan tietoja, taitoja sekä asiaan liittyvien tunteiden ja arvojen käsittelyä. Yksilön kestävän ja ilmastoystävällisen arvomaailman muodostumista voi helpoiten tukea antamalla malli ilmastovastuulliseen elämään jo varhain, jolloin vältytään poisoppimisen hankaluuksilta, joiden kanssa moni aikuinen tällä hetkellä taistelee.
Ilmastonmuutos on pirullinen ongelma -video.
Neutraalia maaperää ei ole, kun puhutaan ympäristökasvatuksesta -blogikirjoitus:
https://www.sirene.fi/blog/neutraalia-maaperaa-ei-ole-kun-puhutaan-ymparistokasvatuksesta/?fbclid=IwAR0V3LJLjg3hO27Ma6IUm5Y0LF2IyzmpYoR-FVYKPAhNd9jIAYCvjeqKANE
Kuka päästi kaiken hiilen ilmaan? Kuva suurimmasta päästäjästä muuttuu, kun katsotaan historiallisia hiilidioksidipäästöjä -uutinen:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006125192.html
Valtioiden hiilidioksidipäästöt vuodesta 1750 lähtien -animaatio:
https://twitter.com/CarbonBrief/status/1120715988532629506?s=20
Nämä 100 yhtiötä vastaavat 71% maailman kasvihuonepäästöistä -uutinen:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/nama-100-yhtiota-vastaavat-71-maailman-kasvihuonepaastoista/266843ff-4b4d-3e31-ab2f-034667e36226
Keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki on yli kymmenen tonnia hiilidioksidia vuodessa – Mutta onko se paljon vai vähän? -artikkeli:
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/787496-keskivertosuomalaisen-hiilijalanjalki-on-yli-kymmenen-tonnia-hiilidioksidia
Merkittävimmät ilmastonmuutoksen hillintätoimet tehdään energiantuotannossa, teollisuudessa, liikenteessä, asumisessa ja maa- ja metsätaloudessa. On siirryttävä päästöttömiin ja uusiutuviin energianlähteisiin, parannettava energiatehokkuutta ja oltava avoin uusille tavoille tehdä asioita.
Suurin vastuu on valtioilla, valtion sisäisillä instituutioilla sekä suuryrityksillä. Kuitenkin, myös yksilön teoilla on merkitystä, koska nuo valtiot, instituutiot ja yritykset rakentuvat meistä, yksilöistä. Vastuu nopeaan muutokseen on aikuisilla, mutta yksittäinen lapsi tai nuorikin voi vaikuttaa. Ensisijaisesti alakoululainen vaikuttaa omassa lähipiirissään, mutta halutessaan myös yhteiskunnallisesti. Tähän yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen on myös syytä kannustaa.
Ensisijaisesti alakoululainen vaikuttaa omassa lähipiirissään, mutta halutessaan myös yhteiskunnallisesti.
Esimerkkeinä lapsille ja nuorille ilmastonmuutoksen hillintätoimista annetaan usein kevyen vaikuttamisen vaihtoehtoja, kuten valojen sammuttelua tai kierrättämistä. Nämä teot ovat keinoja, jotka kuuluvat osana suurempaan kestävän, ilmastoystävällisen elämäntavan kokonaisuuteen. Pienempien lasten kohdalla tätä “puuhastelua” ja kestävän elämäntavan taitojen harjoittelua on perusteltuakin tehdä, mutta lapsen kasvaessa myös hillintätoimien vaikuttavuutta tulee lisätä. Jos vaikuttavampia hillintäkeinoja ei opeteta ja omaksuta, voi lapsella tai nuorella syntyä epäusko minkään hillintätoimen vaikuttavuuteen: jos samaan aikaan maalataan uhkakuvia koko nykyisenkaltaisen elämäntapamme romahtamisesta, miten valojen sammuttelu voisi olla tähän ratkaisu?
Alakoulussa keskeistä on antaa lapselle työkalut kestävän elämän arvo- ja asennemaailman muodostumiseen. Lisäksi lapsi tarvitsee keinot, joilla toteuttaa arvojaan ja asenteitaan. Tästä syystä ilmastonmuutoksen ratkaisukeinoja on alakoulussa syytä käsitellä monipuolisesti.
Arjen pienten toimintatapamuutosten ohella alakoulun ilmastokasvatuksessa on käsiteltävä teknologian kehityksen mahdollisuuksia, poliittisen toiminnan muotoja ja muita isonkin mittakaavan vaikuttamisen tapoja. Vaikuttamistaitoja on hyvä harjoitella myös käytännössä, eikä tämän tarvitse koulussakaan rajoittua vain kampanjointiin biojätteiden lajittelun puolesta. Suomalaistenkin koulujen katoille on oppilasprojektien myötä saatu aurinkopaneeleja, ja kouluissa on järjestetty koko koulun ilmastotoimintapäiviä.
Ilmastoratkaisut ovat paljon muutakin kuin teknologiaa. Ratkaisut voivat liittyä keskustelutaitojen harjoitteluun, empatian opetteluun, itse tekemisen kokemusten kautta saataviin elämänhallinnan tunteisiin, arjen sujumisen taitoihin ja uusavuttomuuden torjuntaan tai vaikka mielekkääseen elämään tarvittavien asioiden pohdintoihin. Ilmastotoimissa vain mielikuvitus on rajana.
Ilmastonmuutos ratkaistaan aktiivisten kansalaisten yhteistyöllä, eikä lapsen tai nuorten tarvitse odottaa aikuiseksi kasvamista tullakseen tällaisiksi aktiivisiksi kansalaisiksi. Aikuisetkaan eivät ole syntyneet kattavan vaikuttamistaitojen paketin kanssa. Lapsi ja nuori tarvitsee vaikuttamistaitojen harjoitteluun mukaan toimintaansa tukevan, läsnäolevan aikuisen, joka opettajakin voi olla. Koska vaikuttamisen taitoja ei opita harjoittelematta, peruskoulu onkin oiva paikka aktiivisen ja ilmastovastuullisen kansalaisen taitojen harjoitteluun.
Koululainen vaikuttajana -materiaalia:
Plan International: Osallistava koulu, aktiivinen maailmankansalaisuus- näkökulmia osallisuuteen ja globaalikasvatukseen kouluyhteisössä.
Eroon turhista harhaluuloista – koululaiset tahtovat lisää oppitunteja ilmastonmuutoksesta -blogikirjoitus:
https://www.ilmastopaneeli.fi/2018/eroon-turhista-harhaluuloista-koululaiset-tahtovat-lisaa-oppitunteja-ilmastonmuutoksesta/
Ilmastonmuutos ja sen käsittely aiheuttavat ihmisessä monenlaisia tunteita. Aiheen vakavuuteen nähden on ymmärrettävää, että monesti nämä tunteet ovat negatiivisia. On mahdollisesti pelkoa tulevaisuudesta, surua lajien sukupuuton vuoksi, syyllisyyttä omasta elämäntavasta tai ahdistusta hillintätoimien hitaudesta. On myös havaittu, että osa ihmistä on asian suhteen huolettomia tai välinpitämättömiä. Tällainen reagointi voi johtua siitä, että yksilöltä puuttuu osallisuuden kokemus, eikä hän koe ilmastonmuutoksen koskettavan itseään. Välinpitämättömyys voi joskus johtua myös siitä, että aihepiiri tuntuu liian vaikealta tai ahdistavalta, jolloin ihminen yrittää vältellä sitä.
Nykyään puhutaan yhä enemmän ilmastoahdistuksesta. Se on osa laajempaa ilmiötä nimeltä ympäristöahdistus. Molemmissa on kyse vaikeista tuntemuksista (mm. huoli, suru, pelko, voimattomuus, häpeä, ahdistus), jotka kumpuavat ympäristöongelmista ja niiden uhasta. Sekä ympäristö- että ilmastoahdistus ovat siis osa ilmiötä, jossa maailman tila vaikuttaa ihmisten mielenterveyteen. Ahdistus ei selity psyykkisellä haavoittuvuudella eikä ole sairaus, vaan se on ymmärrettävä reaktio suhteessa laajoihin ympäristöongelmiin. Ilmastoahdistus voi näyttäytyä monenlaisina ja eri asteisina psyykkisinä ja fyysisinä oireina ajoittaisista unihäiriöistä pakko-oireisiin.14
Lapset ja nuoret ovat erityisen altistuneita oirehdinnalle monesta syystä. Heidän psyykkinen käsittelykapasiteettinsa on herkkä. Ilmastonmuutos ja ekokriisi koskettavat syvästi lapsia ja nuoria, koska kyse on heidän tulevaisuudestaan: heidän elämästään on uhattuna suurempi osa kuin aikuisten ihmisten elämästä. Lasten ja nuorten elämänkokemukseen kuuluu myös lähtökohtaisesti avoimuus. Tämä avoimuus voi johtaa sekä suureen toimintahaluun että vahvaan haavoittuvuuteen.14
Ilmastonmuutoksen herättämiin negatiivisiin tunteisiin on syytä suhtautua vakavuudella, koska ne voivat vaikuttaa koko elämänhallintaan ja pahimmillaan lamauttaa tai johtaa itsesuojeluna välinpitämättämyyteen. Myös näennäiseen huolettomuuteen ja osallisuuden kokemuksen puutteesta johtuvaan välinpitämättömyyteen on syytä tarttua, kuten myös, kenties yllättäen, epärealistiseen optimismiinkin. Näennäinen huolettomuus, välinpitämättömyys ja epärealistinen optimismi ovat ilmastotoimien kannalta haitallisia, sillä ne ohjaavat yksilöä toimimattomuuteen ajassa, jolloin pitää toimia. Ympäristö- ja ilmastoahdistusta tutkineen Panu Pihkalan mukaan on ensisijaisen tärkeää, että kasvattaja tunnistaa ja käsittelee omat tunteensa ilmastonmuutoksen suhteen15. Näin hän pystyy ottamaan huomioon ilmasto-opetuksessaan myös oppijoiden tunteet.
Ilmastokasvatuksen tarkoituksena ei ole antaa tietoa ja jättää yksilö sitten yksin valtavan tietomäärän kanssa.
Ilmastonmuutoksesta saa olla huolissaan, sillä aihe on vakava ja akuutti. Se, millaisia ratkaisuja tulemme yhteiskuntana seuraavan vuosikymmenen aikana tekemään, määrittää paljon, millainen tulevaisuus maapallolla tulee olemaan. Kuitenkin, huolen ei ole toivottavaa olla hallitseva ja lamauttava, vaan toimintaan suuntaava: yleensä ihminen pyrkii järjestämään asiat, joista hän on huolissaan ja joihin hän kokee pystyvänsä vaikuttamaan, parhain päin. Negatiiviset tunteet voivat siis parhaimmillaan edesauttaa vaikuttamisen halun syntymiseen. Tästä syystä ilmastokasvatuksen tulee tarjota keinoja ilmastotunteiden käsittelyyn ja ohjata vaikuttavaan toimintaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Ilmastokasvatuksen tarkoituksena ei ole antaa tietoa ja jättää yksilö sitten yksin valtavan tietomäärän kanssa. Ilmastokasvatuksella voidaan luoda aiheellisen huolen rinnalle realistista toivoa, minkä seurauksena henkilö ymmärtää ilmiön vakavuuden, mutta samalla tiedostaa, että asiaan voidaan vielä vaikuttaa. Realistisen toivon avulla ihmiset säilyttävät toimintakykynsä, uskonsa tulevaisuuteen ja kykynsä kokea elämänsä mielekkäänä.
Ilmastoahdistusta voi yhtäältä torjua tavallisilla stressinhallintatekniikoilla, mm. riittävällä unella ja liikunnalla, sekä puhumalla asiasta ystävien tai terapeutin kanssa. Usein ahdistukseen auttaa myös ilmaston puolesta toimiminen, mm. yhteiskunnallinen- ja kuluttajavaikuttaminen oman jaksamisen rajoissa. Ilmastoahdistus voi toimia myös merkittävänä voimavarana, mutta tämä edellyttää sitä, että henkilö löytää yhdessä toisten kanssa riittävästi aikaa ja tilaa tunteiden käsittelyyn sekä riittävästi toimintamahdollisuuksia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Maailmalla psykologi- ja ympäristöjärjestöt, taiteilijat ja ympäristökasvattajat ovat luoneet ympäristöahdistuksen käsittelyyn oma-apua, materiaaleja, ryhmätoimintaa, tapahtumia ja vertaistukea. Suomessa ilmastoahdistuksen käsittelyyn on käytetty osallistavaa draamaa, kirjoittamistyöpajoja, taiteellisia menetelmiä ja ohjattuja pienryhmiä. Opettajille ja kasvattajille on valmisteilla monenlaisia materiaaleja ilmastonmuutokseen liittyvien tunteiden käsittelyyn. Biologian ja maantiedon opettajien liiton internetsivuilla on julkaistu ympäristötutkija Panu Pihkalan laatimia Ilmastonmuutos ja tunteet -materiaaleja.
Pihkala esittää kolmiportaisen mallin ilmastotunteiden käsittelytavoista16. Pihkalan mukaan kasvattajalla on eettinen velvollisuus huomioida ilmastotunteet vähintäänkin reaktiivisesti eli siten, että oppilaiden tunteet tulevat tunnistetuiksi. Jos kasvattaja kokee pystyvänsä, hän voi tarjota tunteiden käsittelyyn keskustelu- ja ilmaisumahdollisuuksia. Vielä voimakkaampia vaikutuksia on mahdollista aikaansaada, jos kasvattaja perehtyy kokonaisvaltaisempiin tunteiden käsittelymahdollisuuksiiin ja käyttää esimerkiksi draamaharjoituksia.
Alla oleva kolmiportainen kuvio on koottu Pihkalan mallin pohjalta Luokanopen ilmasto-opasta varten.
Ensiapua ilmastoahdistukseen:
https://vastuu.fi/p=1503&fbclid=IwAR28n7lrroQFkb_LkwHkv4sMlKkjP_DPUcjl_ZC6shuETa0QBIjTz1MmyLY
Johdatus ympäristöahdistukseen:
https://docplayer.fi/107614426-Johdatus-ymparistoahdistukseen.html
Miten puhua lapselle ilmastonmuutoksesta -blogikirjoitus:
http://ekoahdistus.blogspot.com/2018/11/miten-puhua-lapselle-ilmastonmuutoksesta.html
Miten puhua lapselle ilmastonmuutoksesta -blogikirjoitus:
http://ekoahdistus.blogspot.com/2018/11/miten-puhua-lapselle-ilmastonmuutoksesta.html
Ilmastonmuutos on monitieteinen ongelma, jonka syyt, seuraukset ja ratkaisumallit muodostavat kokonaisuuden, jonka yhtä tärkeitä osia ovat luonnontieteelliset, yhteiskuntatieteelliset, humanistiset, moraaliset, tekniset, taiteelliset ja tunteiden käsittelyyn liittyvät näkökulmat. Ilmastonmuutos on myös yksi merkittävimmistä maailmaan ja elämäntapaamme nyt ja etenkin tulevaisuudessa vaikuttavista asioista. Jos ajatellaan, että koulun tehtävänä on antaa oppilaille valmiudet kohdata myöhemmin elämässä eteen tulevia haasteita ja voittaa niitä, on ilmastonmuutoksen monipuolinen käsittely kouluopetuksessa välttämätöntä.
Mitä vahvemmin kestävä kehitys on osana koulun toimintakulttuuria, sitä korkeammalle opettajat sen arvottavat ja sitoutuvat siihen työssään.
Samaan aikaan on ymmärrettävää, että yhden tai kahden aiheesta innostuneen opettajan on miltei mahdotonta välittää oppilaille kaikkia ilmastonmuutoksen syvällisen ymmärtämisen kannalta olennaisia näkökulmia. Siksi edelläkävijöiden olisi hyvä pyrkiä innostamaan ja rohkaisemaan myös kollegoita asian käsittelyyn. Pienimmillään tämä voi tarkoittaa vihjaisua Luokanopen ilmasto-oppaan tai Open ilmasto-oppaan olemassaolosta, ja suurempi askel voi olla esimerkiksi pyrkimys saada koulussa aikaan monialaista ilmastokasvatusta tai pyrkiä saamaan koululle ilmastokasvatuksen täydennyskoulutus.
On tärkeää myös muistaa, että kun ilmastoasioita otetaan esiin työyhteisössä, kannattaa silloinkin huomioida kollegoiden erilaisten tunteiden ja asenteiden vaikutus. Koulun toimintakulttuuri vaikuttaa koulussa tehtävään kestävän kehityksen kasvatukseen ja näin ollen myös ilmastokasvatukseen. Nimenomaan rehtorin merkitys on keskeinen koulun kestävän kehityksen toimintakulttuurin kehittämisessä. Mitä vahvemmin kestävä kehitys on osana koulun toimintakulttuuria, sitä korkeammalle opettajat sen arvottavat ja sitoutuvat siihen työssään.17 Rehtorille kannattaa siis myös käydä puhumassa ilmastokasvatuksen tarpeesta koulussa.
1Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
2 Pirullisen ongelman äärellä – Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen malli. Sakari Tolppanen, Essi Aarnio-Linnanvuori, Hannele Cantell & Anna Lehtonen 2017. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/kasvatus-5-2017-tolppanen-ym.pdf
3 Ymmärtää tän ilmaston merkitystä sekä ihmiskunnalle ja maapallolle ylipäätänsä – Käsityksiä alakoulun ilmastokasvatuksen tavoitteista, esteistä ja edistäjistä. Aino Kinni & Anna Muotka 2019. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/63648
4 Consensus on consensus: a synthesis of consensus estimates on human-caused global warming. John Cook ym. 2016. https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2016ERL….11d8002C/abstract
5 Quantifying the consensus on anthropogenic global warming in the scientific literature. John Cook ym. 2013. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/024024
6 5 asiaa, jotka maailman merkittävimmästä ilmastoraportista pitää tietää – ilmastoprofessori: ”Olen paatunut ja kokenut, mutta silti järkyttynyt”. Hanna Eskonen 2018. https://yle.fi/uutiset/3-10443963
7 Global Temperature Anomalies from 1880 to 2018. NASA, Scientific Visualization Studio 2019. https://svs.gsfc.nasa.gov/4626
8 Temperatures: Addressing global warming. Climate Action Tracker 2019. https://climateactiontracker.org/global/temperatures/
9 Special Report: Global Warming of 1,5ºC. IPCC 2018. https://www.ipcc.ch/sr15/chapter/spm/
10 Mullistava tutkimustulos: Puiden istuttaminen on tehokkaampi ja halvempi kuin mikään muu ilmastonmuutoksen torjuntakeino. Jenni Frilander 2019. https://yle.fi/uutiset/3-10863916
11Kulutuksen hillintä vaatii vuoropuhelua ja tekoja. Senja Laakso 2018. https://www.sitra.fi/blogit/kulutuksen-hillinta-vaatii-vuoropuhelua-ja-tekoja/
12 1.5-Degree Lifestyles: Targets and Options for Reducing Lifestyle Carbon Footprints. Institute for Global Environmental Strategies, Aalto University, and D-mat ltd 2019. Technical Report. Institute for Global Environmental Strategies, Hayama, Japan. https://www.aalto.fi/sites/g/files/flghsv161/files/2019-02/15_degree_lifestyles_mainreport.pdf
13Maailman rikkain kymmenys tuottaa puolet hiilipäästöistä. Teija Laakso 2015. https://www.maailma.net/uutiset/maailman-rikkain-kymmenys-tuottaa-puolet-hiilipaastoista
14 Ilmastoahdistus ja sen kanssa eläminen. Panu Pihkala, MIELI Suomen mielenterveys ry 2019. https://mieli.fi/sites/default/files/materials_files/ilmastoahdistusraportti-mieli2019-web.pdf
15 Miten puhua lapselle ilmastonmuutoksesta? Panu Pihkala 2018. http://ekoahdistus.blogspot.com/2018/11/miten-puhua-lapselle-ilmastonmuutoksesta.html
16 Ilmastokasvatus ja tunteet. Panu Pihkala 2019 Biologian ja maantiedon opettajien liitto BMOL ry. https://toivoajatoimintaa.fi
17 Kestävä kehitys hiipii kouluihin, mutta ei näy lasten käytöksessä. Esa Salminen 2017. Seppo Salorannan väitöksestä.
https://www.fingo.fi/ajankohtaista/uutiset/vaitos-kestava-kehitys-hiipii-kouluihin-muttei-nay-lasten-kaytoksessa
Lue lisää ilmastokasvatuksesta
Hyviä lisämateriaaleja ilmastokasvattajalle
Luokanopen ilmasto-oppaasta luokka-asteille 1–2, 3–4 ja 5–6 suunnatut valmiit opetuspaketit löytyvät sivuston Opetusmateriaalit-osiosta. Tähän alle on listattu erillisiä, opettajalle itselleen lisäperehdytykseksi suunnattuja materiaaleja, joita voi myös halutessaan käyttää opetuksessa. Lisää materiaaleja löydLuokanopen ilmasto-oppaasta luokka-asteille 1–2, 3–4 ja 5–6 suunnatut valmiit opetuspaketit löytyvät sivuston opetusmateriaalit-osiosta. Tähän alle on listattu erillisiä, opettajalle itselleen lisäperehdytykseksi suunnattuja materiaaleja, joita voi myös halutessaan käyttää opetuksessa.
Kirjoja ja artikkeleita
Ilmastolukupiiri: Helmet-kirjastojen työntekijät ovat laatineet kirjalistan, jolta löytyy suosituksia yhdessä luettaviksi kirjoiksi. Mukana on paitsi tietokirjoja myös romaaneja sekä nuorten- ja lastenkirjoja. Linkki kirjalistaan.
Ympäristökasvatus : kestävän tulevaisuuden käsikirja. Hannele Cantell, Essi Aarnio-Linnanvuori & Sirpa Tani, PS-kustannus (2020). Kirja on perusteos, jossa käsitellään ympäristökasvatuksen perusteita, ympäristösuhdetta, asenteita ja arvoja, sekä osallisuutta ja toimintaa.
Päin helvettiä? Ympäristöahdistus ja toivo. Panu Pihkala, Kirjapaja (2017). Kirja perehtyy ympäristötunteiden syihin ja seurauksiin auttaen ymmärtämään kysymysten meissä aiheuttamia reaktioita.
Mieli maassa? Ympäristötunteet. Panu Pihkala, Kirjapaja (2019). Kirjassa pohditaan, miten monin eri tavoin ihmisen tunne-elämä on sidoksissa maahan. Mieli ja maailma ovat syvässä vuorovaikutuksessa.
Kasvatus ekokriisin aikakaudella. Veli-Matti Värri, Vastapaino (2018). Kirjassa kysytään, miten toimia kasvattajana, jos ymmärtää elämänmuotomme olevan ekologisesti kestämätön. Kirja tarjoaa filosofisia pohdintoja ja keinoja, miten löytää viisaampi suhde luontoon ja kasvatukseen.
Sivustoja
FEE Suomen Vihreä lippu -sivustolta löydät ilmastokasvatusmateriaalia.
Linkki verkkosivulle.
MAPPA tarjoaa työkaluja opetukseen ja kasvatukseen. Sivustolta löydät tuhansia materiaaleja, menetelmiä, tapahtumia ja palveluita kootusti eri toimijoilta.
Linkki verkkosivulle.
WWF:n ympäristökasvatuksen materiaalipankista löydät runsaasti materiaaleja eri-ikäisten oppijoiden käyttöön. Voit etsiä tulostettavia materiaaleja teeman, opetettavan aineen, oppijoiden iän tai kielen perusteella. Osan materiaaleista voit tilata myös painettuna. Linkki materiaalipankkiin.
100 fiksua arjen tekoa on Sitran sivusto, joka tarjoaa 100 keinoa hyvään elämään maapallon kantokyvyn rajoissa. Kunkin yksittäisen teon ympäristövaikutus on laskettu ja luokiteltu vaikutusten koon mukaan. Linkki sivustolle.
Videoita, televisiosarjoja, dokumenttielokuvia
Ilmastonmuutos on kasvihuoneilmiön voimistumista -video on tuotettu Ilmari-hankkeessa. Tiiviissä animaatiossa kerrotaan ilmastonmuutoksen perusteet. Kesto 0:52. Linkki Youtube-videoon.
Maailma täynnä ilmastoratkaisuja -video esittelee sikermän ilmastoratkaisuja eri puolilta maailmaa. Video on tuotettu Ilmari-hankkeessa. Kesto 2:37. Linkki Youtube-videoon.
Ilmastonmuutos ja maapallon tila on YLE:n sivusto, johon on koottu videoklippejä ja dokumentteja ilmastonmuutosta koskien. Linkki sivustolle.
Kerttu ja Markku toivoa etsimässä on YLE:n dokumenttisarja (2024), jossa keskitytään positiivisiin kehityskulkuihin ja ihmisiin, jotka tekevät parhaansa maailman tilan parantamiseksi. Linkki sarjan sivulle YLE Areenaan.
Toiveiden koulu (2021) -elokuva seuraa paimentolaista Oulad Boukais-heimoa, jonka lapset elävät siinä toivossa, että koulutus voisi valmistaa seuraavan sukupolven uusille elämäntavoille, kun paimentolaisten elämäntavasta tulee mahdotonta.
Tulevilla rannoilla (2017) on elokuvaohjaaja John Websterin dokumenttielokuva, joka vie katsojan tulevaisuuden äärelle luoden näkymän niihin kaventuviin elämänmahdollisuuksiin, joihin meidän sukupolvemme päätökset vaikuttavat.
Before the flood -elokuvassa (2016) matkustetaan ympäri maailmaa katsomaan vaikutuksia, joita ilmastonmuutos jo nyt aiheuttaa eri puolilla maailmaa. Dokumenttielokuvaa tähdittää Leonardo di Caprio.
Disruption (2014) tutkii ilmastokriisin syitä eri yhteiskunnan alojen näkökulmasta. Keskiössä on myös maailmanlaajuiseksi levinneen People’s Climate March -mielenosoituksen valmistelut. Elokuvan voi näyttää koulussa ilmaiseksi, mutta suomenkielistä tekstitystä ei ole saatavilla. Kesto 52:27. Linkki elokuvan katselusivulle.
Youth Unstoppable -elokuvassa (2018) käsitellään ilmastonmuutoksen seurauksia ja kuvataan uusien sukupolvien ympäristötietoisuuden kasvua, lapsen kasvua vastuulliseksi maapallon asukkaaksi sekä globaalin, nuorisovetoisen ilmastoliikkeen syntyä.
I am Greta (2020) on inspiroiva elokuva ja tarina ilmastoaktivisti Greta Thunbergistä ja hänen koululakkoilusta alkaneesta matkastaan Ruotsin parlamentin edustalta YK:n huippukokoukseen.laisille tarkoitettu seikkailukirja, joka auttaa pohtimaan ilmastokysymyksiä ja näkemään ympärillä toivoa. Otava, Mikko Pelttari & Jenna Kunnas 2019.
Lähteitä
1 Vihreän siirtymän osaamis- ja koulutustarpeet VISIOS. Tutkimushankkeen loppuraportti 2023. https://tietokayttoon.fi/julkaisut/raportti?pubid=URN:ISBN:978-952-383-463-7
2 Learning of the competencies of effective climate change mitigation and adaptation in the education system. ClimComp -tutkimushanke 2021-2024. https://blogs.helsinki.fi/climatecompetencies/about/
3 Kestävän kehityksen toimikunnan strategia 2022–2030. Luonnon kantokyvyn turvaava, hyvinvoiva ja globaalisti vastuullinen Suomi. Valtioneuvoston kanslia. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163958/VNK_2022_6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
4 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
5 Systeemisen ajattelun oppiminen. Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi. Koulujaymparisto.fi. https://koulujaymparisto.fi/tukea-kestavan-kehityksen-tyohon/kestavan-tulevaisuuden-indikaattoreiden-taustamateriaali/8-systeemisen-ajattelun-oppiminen/
6 Pirullisen ongelman äärellä – Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen malli. Sakari Tolppanen, Essi Aarnio-Linnanvuori, Hannele Cantell & Anna Lehtonen 2017. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/kasvatus-5-2017-tolppanen-ym.pdf
7 Ymmärtää tän ilmaston merkitystä sekä ihmiskunnalle ja maapallolle ylipäätänsä – Käsityksiä alakoulun ilmastokasvatuksen tavoitteista, esteistä ja edistäjistä. Aino Kinni & Anna Muotka 2019. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/63648
8 Greater than 99% consensus on human caused climate change in the peer-reviewed scientific literature. Lynas, Houlton & Perry 2021. Environmental research Letters. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/ac2966
9 Puolen asteen ero. Yle uutiset, 2022. https://yle.fi/a/74-20003432
10 Climate change: Global Temperature. NASA 2023. https://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/?intent=121
11 Monthly Climate Bulletin. Warmest January on record, 12-month average over 1.5°C above preindustrial. Copernicus 2024. https://climate.copernicus.eu/warmest-january-record-12-month-average-over-15degc-above-preindustrial
12 Global temperature exceeds 2°C above pre-industrial average on 17 November. Copernicus 2023. https://climate.copernicus.eu/global-temperature-exceeds-2degc-above-pre-industrial-average-17-november
13 Emissions Gap Report 2023: Broken Record – Temperatures hit new highs, yet world fails to cut emissions (again). UNEP 2023, Nairobi. https://www.unep.org/resources/emissions-gap-report-2023
14 Climate Change 2023. Synthesis Report. IPCC. https://www.ipcc.ch/report/ar6/syr/downloads/report/IPCC_AR6_SYR_FullVolume.pdf
15 What is net zero? Netzeroclimate.org. https://netzeroclimate.org/what-is-net-zero-2/
16 Suomen kansallinen ilmastopolitiikka. Ympäristöministeriö. https://ym.fi/suomen-kansallinen-ilmastopolitiikka
17 Suomalaisten kulutuksen hiilijalanjälki. Ympäristöhallinnon verkkopalvelu ymparisto.fi 2024. https://www.ymparisto.fi/fi/suomalaisten-kulutuksen-hiilijalanjalki
18 Keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki. Sitra 2023/2018. https://www.sitra.fi/artikkelit/keskivertosuomalaisen-hiilijalanjalki/
19 1.5-Degree Lifestyles: Towards A Fair Consumption Space for All. Hot or Cool Report 2021. Hot or Cool Institute, Berlin. https://hotorcool.org/wp-content/uploads/2021/10/Hot_or_Cool_1_5_lifestyles_FULL_REPORT_AND_ANNEX_B.pdf
20 Richest 1% emit as much planet-heating pollution as two-thirds of humanity. Oxfam 2023. https://www.oxfam.org/en/press-releases/richest-1-emit-much-planet-heating-pollution-two-thirds-humanity
21 Ihminen osana elonkirjoa. Luontosuhteet, luontokäsitykset ja sivistys kestävyyskriisin aikakaudella. Risto Haverinen, Kirsikka Mattila, Aleksi Neuvonen, Rinna Saramäki & Otso Sillanaukee (toim.) 2021. Sitra muistio. https://www.sitra.fi/wp/wp-content/uploads/2021/12/sitra-ihminen-osana-elonkirjoa.pdf
22 Ilmastoahdistus ja sen kanssa eläminen. Panu Pihkala, MIELI Suomen mielenterveys ry 2019. https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/materiaalit/ilmastoahdistus-ja-sen-kanssa-elaminen/
23 Miten puhua lapselle ilmastonmuutoksesta? Panu Pihkala 2018. http://ekoahdistus.blogspot.com/2018/11/miten-puhua-lapselle-ilmastonmuutoksesta.html
24 Ilmastokasvatus ja tunteet. Panu Pihkala 2019, Biologian ja maantiedon opettajien liitto BMOL ry. https://toivoajatoimintaa.fi/ilmastokasvatus-ja-tunteet/
25 Kestävä kehitys hiipii kouluihin, mutta ei näy lasten käytöksessä. Esa Salminen 2017. Seppo Salorannan väitöksestä.
26 Suomalaisten luontosuhteet -kysely 2021, Sitra. https://www.sitra.fi/julkaisut/suomalaisten-luontosuhteet-kysely/
27 Ympäristökasvatus: kestävän tulevaisuuden käsikirja, 2020. Hannele Cantell, Essi Aarnio-Linnanvuori, Sirpa Tani. PS-kustannus.28 Virkistäydy luonnon keskellä. Ympäristöhallinnon verkkopalvelu. https://www.ymparisto.fi/fi/luonto-vesistot-ja-meri/luonnossa-virkistaytyminen
Kuvat
Kuvat ovat vapaasti käytössä kyseisen kuvan CC-lisenssin mukaisesti (esim. mainitse kuvaaja käyttäessäsi kuvaa). Kuvaajatiedot ja alkuperäiskuvat löydät Flickr-kuvagalleriasta.
Teksti
Pinja Sipari, Anna Muotka, Aino Kinni ja Paula Ahola.
Luokanopen ilmasto-opas on osa Vihreä lippu -materiaaleja. Vihreä lippu on Suomen suurin kestävän kehityksen ohjelma ja sertifikaatti kasvatusalalle. Vihreää lippua koordinoi Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi ry.